Brussel raamt kosten van Grand Départ Tour de France op 8 miljoen euro: “Dat is eigenlijk een koopje”

Vijf miljoen euro telt Brussel neer om in 2019 de Grand Départ van de Tour de France te krijgen. En volgens schepen van Sport Alain Courtois (MR) kan daar nog een drie miljoen aan organisatiekosten bijkomen. “Maar dat zal zichzelf terugbetalen”, zegt hij. “De return zal groot zijn.” In Luik, waar de Tour in 2012 startte, beamen ze dat. “Als je kijkt naar de internationale weerklank, is het een koopje.”

Chris Snick

“Het wordt één langgerekte postkaart van Brussel, Vlaanderen en Wallonië, waarbij we hulde brengen aan Eddy Merckx”, klonk het gisteren bij de voorstelling van de eerst twee ritten van de Tour 2019. Wim Lagae, sporteconoom aan de KULeuven, geeft ze geen ongelijk. “Er is geen sport­wedstrijd ter wereld waarbij je als stad of regio zo mooi in beeld kan komen. Tijdens een EK voetbal tonen ze vooral het voetbalveld, hier gaat het om wielrenners die door leuke toeristische plaatjes fietsen. Dit is dus – zeker na de aanslagen – wel degelijk een zeer mooie kans voor Brussel en met uitbreiding Vlaanderen en Wallonië.

Of het een kans is die de prijs rechtvaardigt, kan hij nu nog niet zeggen. “Om te beginnen vind ik de geschatte vijf miljoen plus drie miljoen euro organisatiekosten wel aan de lage kant.

15 miljoen euro

De Grand Départ kostte Utrecht in 2015 ruim vijftien miljoen euro. Het zou me verwonderen moesten wij daar nu zo fors onder blijven. Wat niet wegneemt dat je het kan recupereren. Maar dan moet je er als stad een ruimer verhaal van maken. Want enkel met de bezoekers van die paar dagen, ook al zijn dat er veel, lukt het niet. Ze moeten nu zo snel mogelijk campagne beginnen voeren, anderhalf jaar lang profiteren van de aandacht, bedrijven engageren om te sponsoren, de stad en regio voor fietstoerisme op de kaart zetten met een degelijk netwerk aan fietsroutes, … Slaag je daarin, werk je op lange termijn en komen er ook na de Grand Départ nog toeristen en centen. Dan is het opzet geslaagd.”

In Luik was dat het geval en spreken ze van “een koopje”. “Ons toerismecijfer is na 2012 gestaag blijven groeien”, zegt schepen van Toerisme Michel Firket. “Plots stonden we in de VS zelfs in een lijst van de ‘30 mooiste plekjes ter wereld’. Zonder de Tour waren ze ons gegarandeerd vergeten. Een Grand Départ is dus wel degelijk een unieke kans voor een stad. Onbetaalbaar zelfs. Want een campagne met een dergelijk bereik in 190 verschillende landen zal veel meer kosten dan 5 miljoen hoor. Als wij een deftige tv-campagne bestellen voor België en enkele regio’s in de ons omringende landen, tellen we al snel 800.000 euro neer. En dan heb je nog maar een fractie van de wereld bereikt.”

Naast Brussel, wrijft de rest van het land tevens ook in de handen met die massale - en in hun geval gratis - aandacht op tv. Met Geraardsbergen op kop. “Ik heb de Brusselse schepen van Sport al aangeklampt om toch nog eens te controleren of wij echt niets moeten betalen voor de passage over de Muur”, zegt burgemeester Guido De Padt (Open VLD). “Blijkbaar niet. Schitterend natuurlijk. Dit wordt voor ons drie keer zo groot als een dagje Ronde van Vlaanderen. Hotels zullen in de ruime omgeving volzet zijn en cafés, restaurants en winkels zullen er ook wel mee varen. Al is het niet zo dat we er niets voor deden. We hebben bij de organisatie van de Tour zwaar gelobbyd om de Muur in het parcours te krijgen. Hier is dus misschien geen geld, maar wel veel werk in gekropen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer