Tiense Suikerraffinaderij mikt op Arabische gemeenschap met 'Shukr'
'Shukr', zo heet het nieuwe product waarmee de Tiense Suikerraffinaderij specifiek mikt op de Arabische gemeenschap. Suiker is namelijk een belangrijk ingrediënt in veel typische Arabische gerechten. Het product werd voorgesteld in het Marokkaanse restaurant La Kasbah in Brussel.
De suiker van Shukr, Arabisch voor dankbaarheid, is weliswaar dezelfde als die in de traditionele klontjes. Maar in de Westerse wereld wordt suiker veeleer als ongezond gezien, terwijl het in de moslimgemeenschap onderdeel uitmaakt van de tradities. Volgens de Tiense Suikerraffinaderij zijn de suikerklontjes van Shukr ideaal voor een theebereiding door hun trage smelttijd en makkelijke dosering, vanwege de drie groeven in het langwerpige klontje.
Etnische winkels
"We zien een stijgende diversiteit van culturen binnen de bevolking, en daartoe behoren nieuwe noden waar we als belangrijke speler moeten op inspelen", zegt Dominique Demets van de Tiense Suikerraffinaderij.
Om de markt zo goed mogelijk te bereiken wordt Shukr eerst aan de man gebracht in etnische winkels, te beginnen in grootsteden als Antwerpen en Brussel. Op middellange termijn is het wel de bedoeling om, na het verwerven van naambekendheid, uit te breiden naar de grootwarenhuizen.
Slim
Dat bedrijven zich steeds meer richten op bepaalde etnische groepen, en specifiek op de moslimwereld, is niet nieuw meer. Zo ligt al jaren halalvlees in de supermarkt. "We hebben lang de moslimtraditie miskend, terwijl er een enorme doelgroep is", zegt marketingexpert Gino Van Ossel. "Als je die niet gaat bedienen, gaan ze zich afscheiden van de markt en naar nichewinkels. Daarom gaan de klassieke bedrijven er steeds meer producten voor ontwikkelen."
In de mode- en communicatiewereld is het al een bekend gegeven dat kleding aangepast wordt aan bijvoorbeeld hoofddoeken, of dat mensen met hoofddoeken ook in reclame opduiken. "Bij de eerste stappen is er eerst weerstand van een kleine minderheid, maar we worden het snel gewoon", zegt Van Ossel. "Het is slim om een nieuw merk te ontwikkelen, omdat zo de doelgroep zich aangesproken voelt, maar de niet-doelgroep zich niet uitgesloten voelt." Op de nieuwe verpakking van Shukr is het bekende blauwe logo met de T van Tiense Suikerraffinaderij dan ook niet te zien.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
De winstpremie: wie krijgt het? Wanneer? En om welk bedrag gaat het dan gemiddeld?
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
Heel wat werknemers verwachten in aanloop naar de zomervakantie hun deugddoend - jaarlijks terugkerend – extraatje: het vakantiegeld. Jobat.be klopte aan bij Matthias Debruyckere, juridisch expert bij hr-dienstengroep Liantis, om de meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord te zien. -
Spaargids.be
Pensioensparen fiscaal aangemoedigd: ook na je 65e nog voordelig
Wie wat extra kapitaal wil aanleggen tegen het moment dat hij met pensioen gaat, kan dat doen met een fiscaal steuntje in de rug. En dat zelfs tot na de leeftijd van 65 jaar. Spaargids.be plaatst de opties naast elkaar. -
-
Reizen63
Ryanair stunt met vliegtickets voor minder dan 5 euro
-
MijnEnergie
Zonnepanelen zónder terugdraaiende teller? Deze magere compensatie biedt het hogere injectietarief
De energieprijzen gaan nog steeds door het dak. Het effect op eigenaars van zonnepanelen is tweeledig. Wie nog een terugdraaiende teller heeft, weet dat een zonnige lente en zomer de impact kunnen reduceren of zelfs helemaal wegnemen. Prosumenten met een digitale meter moeten het daarentegen hebben van het injectietarief. Krijgen zij nu ook meer voor de stroom die ze produceren? En compenseert dat de hogere verbruiksfactuur op grauwe dagen? Mijnenergie.be rekent het uit. -
Belgische consumptieprijzen zullen dit jaar met gemiddeld 4,3% stijgen
De Belgische consumptieprijzen zullen dit jaar met gemiddeld 4,3% stijgen. Dat zegt de Europese Commissie vandaag in haar nieuwe economische prognoses. Volgend jaar zou de inflatie opnieuw zakken tot 1,3%. -
4
Britse pubs verkopen bijna 40 procent minder bier dan voor coronapandemie
-
Ondanks alle kritiek: Mega wordt groepsleverancier voor de provincie West-Vlaanderen
-
PREMIUM89
Hoge energiefacturen laten zich voelen: vraag naar afbetalingsplannen verdubbeld en openstaande schuld stijgt
-
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
Mooi lenteweer nodigt uit om op je fiets te springen. Wie daarbij niet na een paar straten al in het zweet wil staan, gaat voor het gemak van een elektrisch exemplaar. Die worden bovendien steeds beter en het assortiment almaar breder. Zo kan je vandaag ook kiezen voor een automatische e-bike. Hoe werkt dit en voor wie is het een goed idee? HLN Shop houdt de voor- en nadelen tegen het licht. -
Mijntelco
Proximus start uitfasering kopernetwerk: moet je verplicht overschaken op fiber? En betaal je dan extra?
24 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerThierry Vansweevelt
Fredien Vandervekens
joseph verbeke
Roland Peeters
Erwin Lauwens