Nooit meer stilstaan voor het rode licht: met deze slimme auto kan het al
Enkele Audi-modellen in de Verenigde Staten zijn voorzien van een nieuwe functie waarmee automobilisten kunnen zien wat de optimale rijsnelheid is, om stilstaan voor rode verkeerslichten te voorkomen.
Audi toonde eind 2016 al het zogeheten ‘Traffic Light Information’-systeem dat in het instrumentarium toont wanneer verkeerslichten in de nabijheid op groen zullen springen. De Duitse fabrikant gaf in mei vorig jaar aan dat hier op termijn ook de zogeheten ‘Green Light Optimized Speed Advisory’-functie aan zou worden toegevoegd. Dat is volgens Popular Science nu gebeurd. Het betekent dat naast de aftellende seconden nu ook de ideale snelheid wordt weergegeven, om bij een nabijgelegen verkeerslicht niet te hoeven stoppen.
De ‘Green Light Optimized Speed Advisory’-functie werkt op basis van de gps-positie van de auto en informatie over de timing van de verkeerslichten. Op basis daarvan wordt berekend wat de optimale snelheid is om gebruik te kunnen maken van een ‘groene golf’. Daarbij worden ook de remafstand en de maximale toegestane snelheid gebruikt om de optimale snelheid te bepalen.
4.600 kruisingen
De technologie werkt alleen bij verkeerslichten op kruisingen die indirect in staat zijn te communiceren met de auto’s. Deze verkeerslichten geven hun status door aan de gemeenten, die op hun beurt de data doorsturen naar Audi’s partner Traffic Technology Services. Dit bedrijf stuurt de informatie naar de auto’s via een 4G-verbinding. Popular Science meldt dat dit nog niet altijd vloeiend verloopt: er zit enige vertraging in het systeem en er is soms sprake van enig giswerk.
De nieuwe technologie werkt in alle recente Amerikaanse Audi-modellen die van de Audi Connect Prime-dienst zijn voorzien, op de A3 en de TT na. Momenteel werkt het systeem al bij ruim 4.600 kruisingen in dertien stedelijke gebieden in de VS.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Ander merk, maar dezelfde auto. Wat zit daarachter en hoe maak je dan de juiste keuze? “Je wordt misleid”
-
Independer
Krassen na het wassen of de carwash: wie draait op voor de herstelkosten van je wagen?
De guurste periode van het jaar is voorbij. Tijd dus om wat vaker richting de carwash te rijden, zodat jij en je vierwieler optimaal kunnen genieten van het lenteweer. Maar wat als de lak van je voertuig beschadigd raakt tijdens een wasbeurt door je eigen onvoorzichtigheid? En wat bij een fout in de carwash? Independer.be geeft advies. -
Jobat
Van babyboomers tot Gen Z: deze leeftijdsgroepen vind je nu op de werkvloer en zo beïnvloeden ze elkaar
Op het werk zie je tegenwoordig een mix van leeftijdsgroepen zoals nooit tevoren. Om deze diverse menigte gemotiveerd en betrokken te houden, is het belangrijk om te begrijpen wat hen drijft. Want de verwachtingen verschillen sterk per generatie, met potentiële botsingen tot gevolg. In totaal kan je vijf groepen onderscheiden. Jobat.be neemt ze onder de loep. -
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
-
Livios
Moestuinieren voor dummies: wat (niet) te doen voor een smakelijk resultaat
Leg je voor het eerst een eigen moestuin aan? Maar weet je niet wat je best als eerste zaait en plant? Bouwsite Livios lijst vijf soorten groenten en fruit op die (bijna) niet kunnen mislukken. -
Waarom de snelheid op je kilometerteller niet de echte is
Verkeersinstituut Vias wil dat de technische marges bij flitscontroles krapper worden. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. Wie vandaag met een snelheid van minstens 129 km/uur een flitscamera of een trajectcontrole passeert, krijgt gegarandeerd een boete. Maar met hoeveel komt dit overeen op de kilometerteller van je auto? Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO legt het helder uit. -
PREMIUM
Jaarlijks tot 600 schadeclaims door putten in de weg: wanneer moet je alsnog zelf opdraaien voor de kosten?
-
Bizar
Lucien moet motor altijd 45 minuten laten draaien als hij gps wil updaten: “Schandalig in deze klimaattijden”
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
Zet je gsm in 'automodus': nieuwe campagne roept op smartphone onderweg links te laten liggen
12 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMiguel Leboucq
De Weerdt Marcel
Hans Schoen
Peter Thys
andre Dewilde