Japanse hotelketen ontslaat massaal zijn robots
Een Japanse hotelketen voert een opmerkelijke ontslagronde door: meer dan de helft van de 243 robots moeten weg. Het in 2015 gestarte Henn-na Hotel claimde bij de opening dat robots het mensenwerk konden overnemen. Nu vier jaar later blijkt dat de robots net voor meer, dan voor minder menselijke arbeid zorgen.
Henn-na Hotel klinkt letterlijk ‘vreemd hotel’. De hotelketen haalde het Guinnes Recordboek wegens de allereerste hotels met robots als werknemers. Het eerste filiaal opende in Nagasaki de deuren. Inmiddels zijn er acht vestigingen over heel Japan. Elk hotel heeft zo’n tachtig robots in dienst.
De robots zorgden al snel voor problemen. Een gast die snurkte, werd ‘s nachts in zijn kamer gewekt door de slimme robotassistent. Deze interpreteerde het geronk als een vraag. Bij de uit zijn slaap gehaalde gast ontstond er nog meer ergernis, want de robot bleef de vraag maar herhalen. Het leidde tot boze telefoontjes naar de weinige menselijke medewerkers van Henn-na. Die moesten eveneens tussenkomen wanneer de brede bagagerobots vast kwamen te zitten in de gangen. Ook het inchecken van gasten verliep vaak lang niet vlekkeloos.
De bedrijfsleiding van Henn-na erkent dat het inzetten van robots soms meer een last dan een hulp zijn. Niet alle robots worden vervangen. De dinosaurussen die de hotelgasten verwelkomen blijven behouden. Ook alle menselijke medewerkers blijven aan boord.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wombat met jeuk komt twerken tegen wandelstok
-
“Hij ziet er nogal bleek uit”: vrouw rolt lijk binnen in bank om lening te ondertekenen
Een wel zeer lugubere poging tot fraude: Braziliaanse bankmedewerkers werden in hun filiaal plots geconfronteerd met een lijk in een rolstoel. De vrouw die hem begeleidde, wilde hen doen geloven dat hij een lening in haar naam wilde afsluiten. Alleen viel het - om evidente redenen - niet mee om hem de nodige documenten te laten ondertekenen. Opgelet, de onderstaande beelden zijn hard. -
Spookt vermoorde zeeman Jack in de oude Jamaica Inn? Herbergiers filmen ‘bewijs’
-
-
Nee, deze vijver is dus geen parking
-
Sarah (29) is vooroordelen over haar tatoeages beu: "In winkel word ik gevolgd en als actrice moet ik altijd gevangenen spelen"
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
KIJK. Tom drinkt 26 glazen wijn terwijl hij marathon van Londen loopt
-
Koddige pinguïns hebben lol in hun 'ijsspeeltuin'
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
Canadees al half jaar slachtoffer van (on)smakelijke grap: pizzaketens blijven continu aan zijn deur leveren
Een goede pizza op zijn tijd: daar houdt toch iedereen van? Wel, de liefde van Justin Rybicki voor het Italiaanse gerecht is inmiddels flink bekoeld. De Canadees beweert slachtoffer te zijn van een slechte grap. Al een half jaar lang worden er pizza's bij hem bezorgd, zonder dat hij die besteld heeft. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAnoniem
Katia Mistianes
Yvan Lissens
Christian Deckers
Jürgen Mouton