© Jan Van der Perre

Deze brasserie doet werken voor de deur vergeten met wervend verhaal voor de buurt

In brasserie De Specht hebben ze het negatieve verhaal van werkzaamheden voor de deur omgedraaid in een wer- vend verhaal voor de buurt, met nieuwe parkings en een plezante skihut erbovenop.

Johan Van Baelen

“Vorige zomer zijn we begonnen aan een plan om deze winter zonder kleerscheuren door te komen”, steekt zaakvoerder Erlend Peters van wal. “In De Specht werken twaalf mensen voltijds en evenveel studenten. Die vroegen zich allemaal af of ze deze winter en volgend jaar nog werkzekerheid zouden hebben door de ingrijpende wegwerkzaamheden in de Drie Eikenstraat.”

Zoals bekend wordt die verbindingsweg tussen de Prins Boudewijnlaan en het UZA sedert medio november heraangelegd. De werkzaamheden zullen aanslepen tot eind september 2018.

“De ongerustheid van mijn mensen was terecht, want een moeilijke toegang zou kunnen drukken op onze inkomsten. Samen met mijn managers Philip, Xander en Sven heb ik een toer langs verschillende pop-ups in de provincie gemaakt. “

“We wilden zien hoe we het terras – toch een troef in de zomer – op een mooie manier konden overdekken en windvrij maken. Dan zouden we het terras ook in de winter kunnen uitspelen. Alles passeerde de revue: een groots wintergebeuren, een kerststal, een skihut...”

Via via kwamen de vier terecht bij Nicolas, een man die boomhutten plaatst. “Hij bouwde een skihut op ons terras met een toegangshelling voor rolstoelgebruikers. Wij hebben de hut aangekleed met dierenvellen, een stel houten ski’s en zelfs een spechtje. Nadat we fleecedekentjes hadden gevonden, restte alleen nog de naam van de hut in een houten plank te branden en klaar was de Woodpeckerbar (spechtbar, red.). Intussen wordt ze al afgehuurd voor feestjes, maar dit weekend zetten we de eindejaarsperiode feestelijk in met ons gebruikelijke speenvarken aan het spit.”

Wegwijzers

Vooral buren en vaste klanten schreven in voor de traditie van De Specht. Logisch, want er was nog steeds de kwestie van het nijpende parkeerprobleem. Daarvoor zochten Erlend en co een oplossing in de buurt.

“Ik had zelf wegwijzers laten maken om klanten naar onze parking te leiden, maar die waren een dag later verwijderd”, vertelt Erlend. “Omdat ik daarover mijn beklag had gedaan bij de gemeente, kwam een wijkagent poolshoogte nemen. Ter plekke nam hij contact op met de juiste mensen op het district Puurs van het Vlaams ministerie van Wegen en Verkeer.” Dat is de officiële wegbeheerder van de Drie Eikenstraat.

“Uit dat contact bleek dat we moesten motiveren waarom we bordjes wilden plaatsen”, gaat Erlend verder. “Dat was simpel: om overlast van wildparkeerders rond De Specht tegen te gaan en om onze klanten te kunnen laten parkeren. Intussen had overbuur Louis Convents, een vriend en een klant in de zaak, aangeboden te helpen. Hij stelt vijftien parkeerplaatsen ter beschikking aan de overzijde van de Drie Eikenstraat. Ook daar wilden we dus wegwijzers hebben.”

“Snel erna mochten we drie wegwijzers opstellen. Een naar de parking aan de kant van de Prins Boudewijnlaan, een naar de parking van Louis en een naar onze eigen parking, die gedurende een jaar moeilijker bereikbaar is.”

www.despecht.be, Prins Boudewijnlaan 220, 2650 Edegem. De brasserie is elke dag vanaf 11.30u. open, de skihut vanaf 17u.