© rr

Coolblue brengt leveringen met bakfiets tot bij de klant

Elektronicaketen Coolblue is in Antwerpen gestart met het aan huis leveren van pakjes met de fiets. Ook Carrefour en Bol.com experimenten daarmee. “Door de files en de strenge milieuregels van steden, zal de levering van pakjes in steden steeds groener worden”, zegt transporteconoom Thierry Vanelslander.

christof willocx

Gisteren heeft Coolblue voor het eerst een pakje met de fiets geleverd in België. “Wie in de buurt van de stad Antwerpen een laptop, smartphone of koptelefoon bestelt, heeft voortaan veel kans dat onze bezorgers het pakje met de fiets komen leveren”, zegt Ottelien van Pelt, woordvoerder van Coolblue.

Groener leveren

De winkelketen zet voorlopig tien personeelsleden in om de pakjes in Antwerpen met de fiets rond te brengen. De levering is, net zoals met de auto, gratis. “Pakjes die met de fiets worden vervoerd, mogen maximaal de grootte van een microgolfoven hebben. We kiezen voor de fiets omdat dit groener is en omdat we een obsessieve focus op klantentevredenheid hebben”, zegt van Pelt.

Al is volgens transporteconoom Thierry Vanelslander (Universiteit Antwerpen) de nieuwe dienst van Coolblue niet zo onbaatzuchtig als het bedrijf laat uitschijnen. “De files in binnensteden worden almaar groter”, legt Vanelslander uit. “Daardoor ben je met de fiets vaak sneller op je bestemming. Ook het strengere milieubeleid van steden speelt een rol. In Antwerpen is de lage-emissiezone ingevoerd. Koeriers mogen er met hun oudere bestelwagens niet meer in. Het is dan interessanter om pakjes met de fiets te leveren in plaats van nieuwe bestelwagens te kopen. Door de files en de strengere milieunormen in steden zal de levering van pakjes groener worden.”

Ook supermarktketen Carrefour experimenteert met leveringen per fiets. “We hebben onlangs onze dienst ShipTo gelanceerd”, zegt Baptiste van Outryve, woordvoerder van Carrefour. “Met die app kunnen klanten bestellingen doen die binnen negentig minuten met de bakfiets aan huis worden geleverd. De voorwaarde is wel dat de winkel zich op maximaal zeven kilometer van het afleveradres bevindt. Voorlopig bestaat deze dienst alleen in Knokke en Brussel, maar we willen dit ook uitbreiden naar andere steden.”

Files vermijden

Carrefour kiest voor deze thuisleveringen voor de fiets omdat hun bezorgers anders in de file dreigen te staan. “En dan kunnen we de pakjes dus niet binnen de afgesproken tijdslimiet leveren”, zegt Van Outryve. “Onze bakfietsen kunnen een gewicht aan van zeventig kilo. Met één fiets kunnen we kunnen dus verschillende klanten bedienen.”

Een klant betaalt voor deze dienst 9,95 euro per levering. Delhaize en Colruyt doen nog geen thuisleveringen per fiets.

Bpost zet er wel steeds meer op in. “Wij hebben in België twintig cargofietsen om pakjes tot bij de klanten thuis te brengen. Daar komen er binnenkort nog eens twintig bij”, zegt Barbara Van Speybroeck, woordvoerder van bpost. Voorlopig worden de cargofietsen nog niet ingezet in Antwerpen, wel in Gent en Brugge. “Die binnensteden zijn met de auto moeilijk bereikbaar”, aldus Van Speybroeck.

Verder in Nederland

In Nederland staat de levering van pakjes per fiets of met elektrische busjes veel verder dan in Vlaanderen. PostNL, de marktleider op de pakjesmarkt in Nederland, wil tegen 2025 in 25 Nederlandse binnensteden pakjes bezorgen zonder schadelijke stoffen uit te stoten. “We gebruiken de elektrische bakfiets nu al in tien binnensteden”, zegt Dagna Hoogkamer, woordvoerder van PostNL. “Tegen 2030 willen we in de hele Benelux de laatste kilometer van de levering emissieloos uitvoeren.”

PostNL is samen met Bol.com in september van dit jaar met een nieuwe dienst begonnen in Amsterdam. Wie zijn pakje bestelt, krijgt het binnen de twee uur thuis geleverd met de elektrische bakfiets. Als de dienst een succes wordt, breidt Bol.com het systeem uit naar de rest van Nederland en België.