Ouders kunnen straks overal en altijd ‘meerijden’ met zoon of dochter
Dankzij een nieuw virtual reality-systeem kunnen ouders binnenkort meerijden met hun tienerdochters en -zonen zonder daadwerkelijk in de auto te zitten. Op die manier kunnen zij heel eenvoudig onderweg op elk gewenst moment een oogje in het zeil houden.
Het nieuwe systeem - Voyage XR geheten - stelt ouders in staat om zichzelf naar alle plekken ter wereld te ‘teleporteren’. Met behulp van een reeks camera’s, sensoren, internet en 3D-beeldvorming kunnen virtuele ‘passagiers’ comfortabel in hun eigen huis blijven zitten en tegelijkertijd zien wat er in en om de auto gebeurt.
Na het accepteren van de ‘teleportage’ krijgt de gebruiker vanaf de achterbank een eersteklas zitplaats. Het systeem zou betekenen dat ouders ervoor kunnen zorgen dat hun kinderen veiliger gaan rijden wanneer die nog maar net hun rijbewijs hebben. Ook kan het ‘op afstand’ begeleiden realiteit worden met dit systeem, zoals dat nu al gebeurt met een coach of begeleider in de auto.
Tijdens de simulatie zien bestuurders zelfs een ‘avatar’ (kunstmatige figuur) van hun ‘geteleporteerde’ passagier in de achteruitkijkspiegel en kunnen ze daar mee praten, dankzij ingebouwde microfoons. Het systeem zal naar verwachting ook worden gebruikt voor het trainen van vrachtwagenchauffeurs. Valeo, een grote toeleverancier in de auto-industrie, heeft de technologie ontwikkeld. Valeo levert aan tal van grote autofabrikanten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
SOS onkruid: hoe pak je het snel en eenvoudig aan? Met deze vijf toestellen is je tuin klaar voor de lente
-
Exclusieve SUV’s helpen Lamborghini aan recordomzet: “Beste jaar ooit”
De Italiaanse sportwagenfabrikant Lamborghini verkocht vorig jaar wereldwijd voor het eerst meer dan 10.000 van zijn exclusieve auto’s. Het concern boekte een recordomzet, mede door een sterke vraag naar de sportieve Urus SUV. -
Jobat
Doorsnee Belg verdient ruim 300 euro bruto méér dan vorig jaar, maar niet bij iedereen stijgen lonen even sterk
De doorsnee landgenoot verdient 3.800 euro bruto per maand, zo blijkt uit het nieuwe Salariskompas van Jobat.be. Het gaat dan over de mediaan: het middelste loon, wanneer we alle lonen van klein naar groot ordenen. Netto spreken we over ongeveer 2.500 euro. Welke elementen maken nog deel uit van ons loonpakket? En hoe tevreden zijn we hiermee? -
-
Independer
Tweedehandswagen op het oog? Zo betaal je de juiste prijs
-
Van nieuwe Golf tot elektrische ID.7 Tourer: autoconcern Volkswagen lanceert dit jaar meer dan dertig nieuwe modellen
Het Duitse autoconcern Volkswagen heeft dit jaar dertig nieuwe modellen in de pijplijn staan, waaronder updates van populaire wagens als de VW Golf. Dat moet helpen om de verkoop in West-Europa de komende maanden aan te zwengelen, zo heeft het concern gezegd bij de publicatie van volledige jaarcijfers. -
Spaargids.be
Voor alternatieve geneeswijzen kan je tot 72 euro per jaar terugtrekken via het ziekenfonds
Kies je voor een behandeling bij een acupuncturist, een osteopaat of een chiropractor? Ook dan heb je recht op een gedeeltelijke terugbetaling van de kosten door het ziekenfonds. Spaargids.be geeft een overzicht van de bedragen die je terugtrekt. -
Telenet breidt uit naar energiemarkt: telecombedrijf gaat laadpalen installeren aan huis
-
Independer
Betaal je meer voor je verzekering als je met een jong - onbekend - Aziatisch automerk rijdt?
-
Independer
Oldtimer versus classic car: wat is het verschil? En hoe betaal je tot 60% minder op de verzekeringspremie van je oude wagen?
De lente is - stilaan - in ’t land en dus halen heel wat eigenaars hun oldtimer opnieuw van stal. Misschien kriebelt het wel om er zelf ééntje te kopen. Wat moet je weten voor je de baan opgaat? Hoe zit het met de regels wat betreft woon-werkverkeer? En hoe sleep je een mooie korting op je verzekeringspremie in de wacht? Independer.be geeft vier gouden tips. -
Heeft het wel zin om op de oversteekknop voor fietsers of voetgangers te duwen?
Als fietser of voetganger heb je ongetwijfeld al vaak de knop aan een verkeerslicht ingedrukt. Maar maakt dat eigenlijk een verschil? Hoelang moet je dan maximaal wachten? En hoe wordt dat geregeld? Katrien Kiekens, woordvoerder van het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer, legt het glashelder uit: “We willen de roodtijd voor iedereen zo kort mogelijk houden.” Hoe dan? -
EU wil meer grensoverschrijdende verkeersovertredingen vervolgen
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGino Denil
Ben Anders