“Leefloon hervormen tot lager basisbedrag”: dit willen de verkiezingsbeloftes van alle partijen veranderen op vlak van sociale zaken

Wat zijn de ideeën en beloftes van de Vlaamse partijen op het vlak van sociale zaken? Onze politieke redactie doorploegde honderden pagina’s om het uit te zoeken. Wat zijn de concrete plannen? Ontdek het hier allemaal.

De politieke redactie
ALLE STANDPUNTEN OVER SOCIALE ZAKEN
  • We stoppen de stigmatisering van de langdurig zieken. Te beginnen door de sancties voor zieke werknemers en zelfstandigen te schrappen. We zetten in op de vrijwillige re-integratie van langdurig zieke werknemers. Ze hebben recht op een stapsgewijze werkhervatting en aangepast werk, bij voorkeur bij de eigen werkgever 
  • We verleggen de focus van de VDAB van sanctioneren naar begeleiden. Daarvoor investeren we in opleiding, stages en begeleiding van werklozen in plaats van hen te straffen of te schorsen. De VDAB moet mensen begeleiden naar een kwalitatieve job, met goede arbeidsomstandigheden 
  • We maken alle sociale uitkeringen welvaartsvast. Als het gemiddelde inkomen stijgt, moeten ook de pensioenen, de werkloosheids- en andere uitkeringen volgen 
  • We versterken de sociale zekerheid door de inkomsten via de sociale bijdragen te verzekeren 
  • We garanderen zieke werknemers gedurende de eerste twee maanden ziekte 100 procent gewaarborgd loon via de werkgever. De ziekte-uitkering vanaf de derde maand trekken we op tot 80 procent van het loon 
  • Armoede oplossen door alle inkomens boven de armoedegrens te tillen 
  • Welvaartsenveloppe volledig toekennen. Met dat geld worden pensioenen en uitkeringen bovenop de indexaanpassingen verhoogd. Autonoom verdeeld door de sociale partners 
  • Geen sterkere degressiviteit, beperking in de tijd of verplichte gemeenschapsdienst bij werkloosheidsuitkeringen. Dit verlaagt de werkloosheid niet en doet mensen sneller in armoede belanden 
  • Sociale bijdragen van zelfstandigen worden socialer en progressiever 
  • Loonvoordelen worden meegerekend in de bijdrage aan de sociale zekerheid. Een euro is een euro 
  • Een volledige splitsing van de sociale zekerheid 
  • Een verhoging van de uitkeringen tot de armoedegrens 
  • Een aparte sociale zekerheid en zorgkas voor niet-Europese vreemdelingen 
  • Een deeltijds opvoedersinkomen voor een ouder die na afloop van het ouderschaps- of geboorteverlof kiest om deeltijds te werken en deeltijds voor de kinderen te zorgen 
  • Een verdubbeling van het geboorteverlof om de binding tussen ouder en kind te versterken 
  • Verschil tussen werken en niet-werken moet 500 euro zijn 
  • Sociale voordelen toekennen op basis van inkomen, niet van statuut  
  • Integratie langdurig zieken op arbeidsmarkt: na 4 weken al informatiemoment met arts, na 3 maanden arbeidsmarktbegeleider. Hogere sancties voor wie niet wil meewerken. Ook voor ziekenfondsen. 
  • Werkloosheidsuitkeringen worden beperkt in de tijd  
  • Werklozen moeten een inspanning van 30 uur per week doen waarin ze werk zoeken, zich omscholen of gemeenschapsdienst doen 
  • Hervorming van de werkloosheiduitkering: in de eerste periode hoger om mensen die werkloos worden niet af te straffen, daarna versterkte degressiviteit   
  • Beperking van de werkloosheid in de tijd tot drie jaar, na een finaal jobaanbod  
  • De minimumuitkeringen mogen niet systematisch sterker stijgen dan de minimumlonen: het verschil tussen werken en niet-werken moet voldoende groot zijn 
  • Sociale voordelen moeten progressief toegekend worden op basis van het inkomen en niet op basis van het statuut  
  • Het familiekrediet, een nieuw model voor ouderschapsverlof: 30 weken geboorteverlof te verdelen onder beide ouders na de geboorte en hogere vervangingsinkomens   
  • Het kluwen van verlofstelsels wordt vervangen door één tijdrekening. Wie werkt, bouwt rechten op. Specifieke situaties zoals ziekte leveren extra rechten op 
  • Dagcontracten moeten worden aangepakt. Wie op 13 weken 60 dagen werkt bij dezelfde werkgever krijgt automatisch een contract van onbepaalde duur. Voor work-on-demand-contracten moet er in de EU een verbod komen 
  • De alternatieve financiering van de sociale zekerheid moet omhoog: een vast percentage van de opbrengt van de vennootschapsbelasting moet naar de sociale zekerheid gaan. Kortingen op sociale bijdragen kunnen alleen nog als dat voor meer werk zorgt 
  • De minimumlonen moeten verder stijgen en de bijzondere bijdrage voor de sociale zekerheid moet voor de hoogste lonen stijgen, zodat die voor de laagste weg kan 
  • De belastingbetaler spijst sinds het Generatiepact van 2005 tweejaarlijks een bijkomende pot geld om sociale uitkeringen extra te verhogen, bovenop de automatische indexering. In de toekomst koppelen we de omvang van de welvaartsenveloppe meer aan de prestaties van de arbeidsmarkt 
  • De uitbetaling van de werkloosheidsuitkering laten we uitvoeren door de overheid. De werkingskosten van alle beheerinstellingen binnen de sociale zekerheid gaan omlaag 
  • Wie aanspraak wil maken op een leefloon en andere sociale bijstand moet voortaan eerst vijf jaar ononderbroken, werkelijk en wettelijk in dit land verblijven 
  • Het leefloon hervormen we tot een lager basisbedrag om de essentiële noden te dekken, met aanvullende bedragen die gelinkt worden aan inspanningen om te integreren of naar werk te zoeken 
  • We plafonneren de sociale voordelen en koppelen ze aan het inkomen en niet aan het statuut 
Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer