Nooit contract gezien en toch 4 euro per week kwijt: al tientallen klanten opgelicht door mobiele gamedienst
Minister van Consumentenzaken Kris Peeters wil dat er een onderzoek komt naar ‘Demon Games’. De afgelopen weken verschenen er klachten van tientallen klanten dat ze ongevraagd een abonnement kregen aangesmeerd na het wegklikken van een advertentie. De gedupeerden moesten daarna 3,99 euro per week betalen.
Peeters wil dat de Economische Inspectie Demon Games onderzoekt, een “online portaal” voor mobiele spellen. Hij noemt het een “zeer ernstig feit” dat het gamebedrijf abonnementen afsluit zonder dat consumenten daar weet van hebben. In de afgelopen weken verschenen bij Test-Aankoop verschillende klachten en ook op het Proximus-forum staan klachten over Demon Games, de oudste daarvan van vier maanden geleden. Volgens VRT NWS kreeg de Ombudsman Telecom dit jaar al meer dan zestig klachten binnen over de gamedienst.
De Proximus-klanten beschrijven hoe er per week 3,99 euro via hun telefoonrekening is afgeschreven zonder dat ze zich aangemeld hebben voor Demon Games. Vermoedelijk kregen ze een abonnement aangesmeerd door een pop-up op hun smartphone weg te klikken. Demon Games zou vervolgens een sms sturen en als gebruikers daar niet op reageerden, waren ze abonnee, bericht VRT NWS.
Telefoontjes
Proximus staat naar eigen zeggen machteloos tegenover de misleidende praktijk. “Helaas kunnen wij zelf aan deze kosten niets doen”, klinkt het desgevraagd op het eigen forum. Proximus kan de mobiele betalingen van externe diensten enkel beperken of blokkeren. Om de betalingen aan te vechten, zouden klanten bij Demon Games zelf moeten aankloppen.
Demon Games blijkt echter niet snel te reageren op klachten. Een gedupeerde vertelt dat een medewerker op de klantendienst aan de telefoon “gebrekkig Nederlands” sprak en enkel een e-mailadres wilde geven. Toen de klant naar eigen zeggen een e-mail schreef, kwam er nooit antwoord. VRT-radionieuwslezer Maïté Piessen kreeg ongewild ook een abonnement opgedrongen en getuigt dat ze zich “na een aantal telefoontjes” kon uitschrijven.
PM Connect
Het bedrijf achter Demon Games, PM Connect, blijkt een Britse onderneming te zijn dat zich onder andere richt op het zo soepel mogelijk laten verlopen van mobiele betalingen door consumenten onder de slogan ‘Impulse purchases done right’. Bij de Britse provider O2 waren er al vergelijkbare klachten over de praktijken van Demon Games en PM Connect.
“We betreuren het ten zeerste dat gebruikers van ons Demon Games-platform in België problemen ondervinden. Wij zijn daarom direct een grondig onderzoek gestart”, klinkt het in een reactie van PM Connect. Het bedrijf zegt dat een “bevestigingsproces in twee stappen” wordt gehandhaafd voor een abonnement op Demon Games. “In het ontvangstbewijs (wellicht de eerste sms, red.) wordt vermeld dat de eerste 24 uur gratis zijn. Ook wordt in dit ontvangstbewijs aangegeven dat tevens is voorzien in een opt-out optie via sms of telefoon.”
“Als dit bij sommige gebruikers niet het geval is geweest, dan verontschuldigen wij ons hiervoor en zullen wij proberen dit probleem zo snel mogelijk op te lossen”, aldus het bedrijf. “Wij adviseren klanten om de berichten die zij ontvangen van mobiele betalingsproviders niet te negeren en te bellen met de betreffende service support-afdeling om eventuele problemen op te lossen. Mocht deze oplossing onverhoopt niet bevredigend zijn, rapporteer dit dan aan de Ombudsman voor Telecommunicatie.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Prijs onthuld van robothond met vlammenwerper
-
Oplichter stuurt per ongeluk afpersingsmail naar Duitse politie
‘Onlinebedriegers ‘versturen hun e-mails vaak massaal en zonder de adressen te controleren. In Duitsland kreeg nu ook de politie een dergelijke afpersingsmail waarin geld werd geëist. -
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
Independer
Wil je vooral vast bellen en tv-kijken? De juiste telecomformule laat zich niet zomaar vinden
Wanneer het op internet, tv en telefonie aankomt, heeft iedereen verschillende noden. Gelukkig zijn daar tal van formules voor op de markt. De verschillen ertussen zitten voornamelijk in het internetaanbod, de mobiele telefonie en de bijhorende data. Maar wat als vooral zo goedkoop mogelijk bellen en televisie voor jou belangrijk zijn? Independer.be bekijkt de opties. -
Deze telefoon van Motorola is zo flexibel dat je hem rond je pols kan plooien
-
Oplichtster (36) uit Bulskamp aangehouden: tientallen slachtoffers via Facebook Messenger en tienduizenden euro’s buit
-
Online fraudeur licht Belgen op via tweedehandssites: parket eist celstraf
Een oplichter die online slachtoffers maakte over heel het land, riskeert voor de Gentse correctionele rechtbank een effectieve gevangenisstraf van één jaar. Vanmorgen, bij zijn proces, bleek de man echter spoorloos. -
Samsung zet alles op AI: met de nieuwe smartphones kan u telefoongesprekken live laten vertalen
Vergeet de steeds betere camera’s. Artificiële intelligentie (AI) is het nieuwe verkoopsargument voor nieuwe smartphones. Marktleider Samsung zet AI-functies centraal bij de lancering van zijn Galaxy S24-reeks. -
Oplichtster die zich voordeed als Orange-medewerkster blijft maand langer in cel
20 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWanda Helsen
guy vermeulen
censor
John Stahl
Patrick Gielen