Google geeft bug rond paswoorden toe die 14 jaar aansleepte
Het lijkt onwaarschijnlijk maar Google heeft G Suite-paswoorden veertien jaar lang onversleuteld bewaard. De fout gebeurde al in 2005, maar werd in de volgende jaren nooit rechtgezet. Google zei wel dat het geen bewijzen van misbruik vond.
Normaal worden paswoorden versleuteld bewaard: de door de gebruiker gekozen tekens worden omgezet in een ogenschijnlijk willekeurige lettercombinatie die enkel kan ontcijferd worden met een code. Maar bij sommige klanten van Googles betalende G Suite-toepassingen voor bedrijven werden de paswoorden in gewone, leesbare tekst weggeschreven.
“We hebben recent een subgroep gebruikers van onze G Suite e-mail en apps ervan op de hoogte gebracht dat sommige paswoorden onversleuteld werden opgeslagen in ons gecodeerd intern systeem”, gaf Google toe in een blogpost. “We maakten in 2005 een fout bij het implementeren van deze functionaliteit.”
Geen Gmail-klanten
“Dit beantwoordt niet aan onze normen”, bekende Google schuld. Het bedrijf deelde niet mee om hoeveel paswoorden het ging, noch wanneer het de flagrante bug ontdekte. Het benadrukte wel dat er geen consumenten met een gratis Google-account - mensen met een Gmail-adres - werden getroffen, maar enkel bedrijfsklanten. In februari vierde Google nog dat het vijf miljoen zakelijke gebruikers van G Suite had.
G Suite liet vroeger toe dat IT-beheerders handmatig wachtwoorden instelden voor nieuwe gebruikers. De gevonden bug draait om die paswoorden. Nadat gebleken was dat bepaalde paswoorden onversleuteld in de beheerderscontrole waren opgeslagen, schrapte Google de functionaliteit.
“Grondig onderzoek” door het bedrijf zelf bracht geen misbruik aan het licht. De wachtwoorden bleven ook de hele tijd binnen het de beveiligde infrastructuur van G Suite en waren zodoende nooit via het openbare internet toegankelijk voor derden.
Niet alleen Google
De getroffen gebruikers werden ingelicht en aangespoord om de wachtwoorden te wijzigen. Bij wie dat niet doet, reset Google zelf automatisch het paswoord.
De techgigant biedt in de blogpost nog excuses aan voor het beveiligingslek. Een bug waar overigens niet alleen Google mee te maken kreeg. Ook de andere grote spelers als Twitter, Facebook en Instagram schreven in het verleden al honderden miljoenen paswoorden in gewone tekst weg.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Fitnessring, slimme bril en AirPods met camera’s (codenaam B798): Apple overweegt om deze nieuwe producten te ontwikkelen
-
3
Nieuwe gebruikers op X zullen voortaan moeten betalen om te posten
X, het voormalige Twitter, wil nieuwe gebruikers tijdelijk laten betalen om te kunnen posten op het platform. Dat bevestigt de eigenaar Elon Musk op X. Die ingreep is volgens hem nodig in de strijd tegen bots (geautomatiseerde profielen, red.). -
Waarom je maar beter niet je smartphone aan USB-laders op de luchthaven hangt
Je bent op de luchthaven en hebt nauwelijks nog batterij over? Dan is het erg verleidelijk om je smartphone wat extra voeding te geven met een USB-lader in de buurt. Maar een heel goed idee is dat niet, schrijft Forbes. Voor cybercriminelen is het een koud kunstje om via een USB-poort je smartphone met allerlei ellende te bestoken. -
-
Independer
Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
-
Samsung zet alles op AI: met de nieuwe smartphones kan u telefoongesprekken live laten vertalen
Vergeet de steeds betere camera’s. Artificiële intelligentie (AI) is het nieuwe verkoopsargument voor nieuwe smartphones. Marktleider Samsung zet AI-functies centraal bij de lancering van zijn Galaxy S24-reeks. -
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
Voor een optimaal rendement van je zonnepanelen, is een regelmatige onderhoudsbeurt geen overbodige luxe. Maar hoe vaak moet je je zonnepanelen reinigen? Welke producten gebruik je daarvoor? En kan je dit zelf doen? Deze tips van bouwsite Livios helpen je op weg. -
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
-
6
Apple plooit voor nieuwe regels EU: dit verandert er op je iPhone
-
Proximus lanceert alles-in-één-app
Proximus lanceert zijn eigen alles-in-één-app Proximus+. De app bundelt een hele reeks digitale diensten en wordt ook beschikbaar voor wie geen klant is bij de operator. -
PREMIUM1
Ooit miljardenbedrijf en trendsetter, nu niets meer waard: verdwijnen steps van Bird na bankroet?
Het bedrijf dat eigenhandig de hype rond deelsteps gestart is, Bird, zit in bijzonder slechte papieren. In plaats van miljarden is het bedrijf nu quasi niets meer waard. De concurrentie is groot, maar het bedrijf wordt ook overspoeld met rechtszaken en heeft moeite om winst te maken. Het heeft een faillissmentsprocedure gestart. Ook bij ons zijn de steps te vinden in steden, maar hoe lang nog? -
Independer
Vertrouw niet blindelings op apps voor ouderlijk toezicht: zo leg je het gsm-gebruik van je kind aan banden
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer