Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
“Eenjarige staatsbon was geen product voor de rijken”
-
Livios
Hoe maak je komaf met onkruid in je tuin? “In het voorjaar is het niet zo sterk en heeft het nog geen zaden”
Doet het zonnetje ook jouw groene vingers kriebelen? Pak dan het onkruid in je tuin aan. Er zijn een aantal efficiënte manieren om het te bestrijden én te vermijden. Bouwsite Livios deelt enkele protips om de klus te klaren. -
De HLN-Belastingmarathon zit erop! Onze lezers besparen in totaal 217.402 euro: herlees hier alle gouden tips
De Belastingmarathon is afgelopen. Meer dan zestig fiscale experten van de FOD Financiën, ITAA en Fiscaal ideaal gaven 12 uur lang belastingadvies aan 1341 HLN-lezers. Kon je er niet bij zijn? In de belastinggids en in de tips van de liveblog hieronder kom je te weten hoe ook jij misschien minder belastingen kan betalen. “Let op voor een vervangingsinkomen, dat kan soms leiden tot hoog te betalen bedragen.” -
-
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
Studie KU Leuven stelt dat “risico op kinderarmoede met 35 procent kan dalen door hervorming kinderbijslag”
Kinderarmoede in Vlaanderen zou met 35 procent kunnen worden verminderd door een hervorming van de kinderbijslag, dat blijkt uit een studie van de KU Leuven. -
Booking.com “blijft consumenten misleiden”: “Vakantiegangers worden opgejaagd met leugens”
Boekingwebsites Booking.com en Agoda.com, allebei onderdeel van Booking, blijven consumenten misleiden. Dat oordeelt de Nederlandse Consumentenbond, de tegenhanger van Testaankoop. De websites tonen nepkortingen, laten onvolledige prijzen zien en zetten consumenten onder druk door schaarste te suggereren die er niet is. Nochtans had Booking in 2020 beloofd om die punten aan te pakken. -
Independer
Surfen en streamen we binnenkort allemaal op wifi 6? En wanneer mogen we wifi 7 verwachten?
-
PREMIUM
Lukt het niet meer om je belastingaangifte zelf in te vullen? Dit zijn de mogelijkheden
-
Spaargids.be
Energiezuinige woning? Dan krijg je korting op je lening: “Grote kans dat alle banken dit systeem binnenkort toepassen”
Sinds 2021 moet de bank je om een energieprestatiecertificaat vragen als je een nieuwe woonlening aanvraagt. Ze doet dat ook als je je lening na 1 januari 2017 verkreeg en nog meer dan 85 procent van de waarde van het onroerend goed moet terugbetalen. Dat klinkt als een extra verplichting, maar het kan je ook korting op de lening opleveren. Spaargids.be legt uit hoe het werkt. -
Spaargids.be
VDK Ritme Spaarrekening biedt hoogste rente, maar limiteert inlage: wat zijn de beste alternatieven voor grote spaarders?
De hoogste spaarrente krijg je momenteel op de VDK Ritme Spaarrekening. Maar je kan slechts 500 euro per maand op deze rekening sparen. Wat doe je dan met de rest van je spaargeld als je het onderste uit de kan wil? Spaargids.be geeft advies. -
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig