Topman Skeyes over problemen bij luchtverkeersleiders: “Het zijn enkelingen die ons gijzelen”

Ondanks een akkoord, blijft het rommelen bij luchtverkeersleider Skeyes. Vrijdag- en zaterdagnacht ondervond het luchtverkeer al hinder, en vanaf maandag belooft de christelijke vakbond nog meer acties. Wekenlang onthield gedelegeerd bestuurder Johan Decuyper zich van commentaar, “om het onderhandelingsproces niet te torpederen”. Nu reageert hij voor het eerst. Volgens hem draait het niet om werkdruk, maar om macht. “Enkelingen van de Belgische Gilde der Luchtverkeersleiders gijzelen het bedrijf.”

Anton Goegebeur

Met de vakbonden loopt het contact eigenlijk best goed, zegt Skeyes-topman Johan Decuyper. Verrassend, wetende dat het nu al weken stormt bij het vroegere Belgocontrol. Verzoeningspogingen met ACV-Transcom en de kleinere liberale bond VSOA liepen telkens weer op een mislukking uit. En dat tot grote ergernis van reizigers, luchtvaartmaatschappijen en luchthavens. Afgelopen vrijdag is er op het paritair comité, een overlegorgaan tussen werkgevers en werknemers, een akkoord bereikt. Maar voorlopig keurde enkel de niet-stakende socialistische vakbond het akkoord mee goed.

“Met de secretarissen van alle bonden loopt het overleg correct”, zegt Decuyper. Dat het achteraf toch iedere keer spaak loopt, wijt hij aan de Belgische Gilde der Luchtverkeersleiders. Die ietwat obscure beroepsorganisatie ligt al jaren in conflict met de directie. Sinds de aanstelling van Decuyper in 2013 verloor de Gilde gaandeweg haar macht in het bedrijf. Managers namen de taken over. Omdat ze zelf niet aan de onderhandelingstafel zit, probeert de Gilde zich via de bonden daartegen te verzetten.

© Bart Dewaele

Dat de acties ondanks een volgens de directie “goed akkoord” toch doorgaan, zit Decuyper hoog. “We hebben alle 25 punten van de stakingsaanzegging behandeld. Het akkoord werd door een meerderheid goedgekeurd en zal in samenspraak met de vakbonden worden uitgewerkt.” Tegelijk haalt hij de teugels aan. Tegen de voorzitter van de Gilde is een tuchtprocedure gestart. “We gaan bepaalde praktijken vanaf nu aanpakken. Onwettige afwezigheden dulden we niet meer. Het management bestuurt het bedrijf, niet de Gilde.”

Over de aanhang van de Gilde bestaat veel onduidelijkheid. Volgens Decuyper gaat het om enkelingen – de kern – die het bedrijf doelbewust verzieken. “Zij gijzelen ons en besmeuren ons imago. De stilzwijgende meerderheid van de luchtverkeersleiders zijn plichtbewuste mensen. Zij nemen hun job heel serieus en willen evolueren. Wij willen bij de betere van Europa blijven.”

Veiligheid als prioriteit

Het ACV, al dan niet ingefluisterd door de Gilde, verwijt de directie een loopje te nemen met de veiligheid. “De onmenselijke uurroosters blijven aanhouden”, klinkt het. Luchtverkeersleiders zouden soms meer dan tien dagen achtereen werken in sterk wisselende shiften. Dat klopt volgens Decuyper niet. “Ze tellen één nachtshift – van 22 uur ’s avonds tot 6 uur ’s ochtends – als twee dagen. Een objectieve tijdsregistratie, waarvan wij voorstander zijn, zou kunnen aantonen of de arbeidsduur gerespecteerd wordt.”

Decuyper noemt veiligheid “altijd onze eerste prioriteit”. Hij wijst erop dat in vergelijking met tien jaar geleden het aantal incidenten is afgenomen. “Mede dankzij de beroepseer van de verkeersleiders.” Hij weerlegt dat de verkeerstorens onderbemand zijn. “Zonder onverwachte afwezigheden zit daar voldoende volk.”

Skeyes zou bovendien in een “maximaal tempo” verkeersleiders aanwerven. De voorbije vier jaar begonnen 102 aspirant-verkeersleiders hun tweejaarlijkse opleiding. Die aanwervingen zijn volgens de topman nodig om toekomstige projecten op te zetten en meer marge te creëren. “Zodat minder mensen stand-by moeten staan.”

Oplossing vóór paasvakantie

Ondanks de aankondiging van nieuwe acties – die net als vorige week vertragingen en mogelijk geannuleerde vluchten tot gevolg zullen hebben – rekent Decuyper op een snelle oplossing. Zeker voor de paasvakantie. Volgende week zitten de sociale partners opnieuw samen.

Aan zijn eigen engagement twijfelt Decuyper overigens niet. “Ik ben ervan overtuigd dat de mensen achter mij staan.” Zijn mandaat loopt af in oktober, maar de topman zou graag voortdoen. “De voorbije jaren is Skeyes uitgegroeid tot een heel mooi bedrijf. We hebben aangeworven, systemen gemoderniseerd en de productiviteit verhoogd. De resultaten zijn er, en ik wil verder.”