Direct naar artikelinhoud
VoorbeschouwingGiro

Hoe Cian Uijtdebroeks zich op Tenerife klaarstoomde voor de grote tijdrit in de Giro

Hoe Cian Uijtdebroeks zich op Tenerife klaarstoomde voor de grote tijdrit in de Giro
Beeld BELGA

Gevraagd naar zijn grootste manco als ronderenner, hoeft Cian Uijtdebroeks niet lang na te denken. Een goede tijdrit is waar het het jonge Belgische rondetalent aan ontbreekt. Zelfs al werd hij als junior nog Europees kampioen in de discipline.

Stretching, core stability en positie. Geen dag gaat voorbij of Cian Uijtdebroeks is hard aan het werk om een betere tijdrijder te worden. Dat is al zo sinds hij in december een bewogen overstap maakte van BORA hansgrohe naar Visma Lease-a-Bike.

Uijtdebroeks heeft de ambitie om te schitteren in de grote rondes. Klimmen doet hij als de beste. Of bijna. Maar wie zoals Uijtdebroeks droomt om ooit de Tour, de Giro of de Vuelta te winnen, moet ook tegen de klok bovengemiddeld presteren. En dan volstaat het niet om hard op de trappers te duwen.

Alle renners die meedoen voor het klassement in de Giro, kunnen verschrikkelijk hard rijden. Dan maakt aerodynamica het verschil
Mathieu HeijboerHead of Performance bij Visma Lease-a-Bike

“Dat kunnen ze, op het niveau waarop Cian acteert, echt allemaal”, zegt Mathieu Heijboer. Heijboer is Head of Performance bij Visma. Hij is degene tot wiens taken het wordt gerekend om van Uijtdebroeks een betere tijdrijder te maken. Zijn uitgangspunt is: “Alle renners die nu mee gaan doen voor het klassement in de Giro kunnen verschrikkelijk hard rijden. Dan maken andere zaken zoals aerodynamica het verschil.”

Gezocht en gevonden werd een betere positie voor Uijtdebroeks op zijn tijdritfiets. De renner kreeg een op maat gemaakt stuur. Heijboer: “Dat zal ook een beetje helpen.” Maar vooral moet de nieuwe zithouding erin geslepen worden die Uijtdebroeks zal toelaten om een maximaal vermogen op de pedalen over te brengen.

Lakmoestest

Uijtdebroeks reed twee tijdritten dit jaar. In O Gran Camino werd hij 109de, op 4:34. In de Tirreno-Adriatico was hij 129ste, hij verloor 1:10. In de eerste tijdrit stormde het en bij zijn tweede tijdrit regende het. De tijdrit vrijdag in de Giro (Foligna-Perugia, 40,6 kilometer) wordt voor Uijtdebroeks en voor zijn coach Heijboer de eerste lakmoestest na maanden van hard werken.

“Het wordt meteen een zware beproeving van meer dan 40 kilometer over een gevarieerd parcours. We hebben gedaan wat we konden”, zegt Mathieu Heijboer.

Mathieu Heijboer moet van Cian Uijtdebroeks een betere tijdrijder makenBeeld ID/ Koen Verheijden

Cian Uijtdebroeks reed in maart de Ronde van Catalonië - zonder tijdrit - en vertrok dan op hoogtestage naar Tenerife. Heijboer: “Daar hebben we minimaal twee keer in de week een tijdrittraining gedaan. Aan zijn zitpositie hebben we sinds de winter niets meer veranderd. Wat op Tenerife telde was gewenning aan de positie. Naast de uren op de tijdritfiets heeft hij veel tijd besteed aan lenigheid, stabiliteit en kracht in de diepe hoeken. Zoals bekend hebben we Cian een beetje moeten afremmen, want hij neemt veel hooi op zijn vork. Ik kan wel zeggen dat het meetbaar en zichtbaar is dat hij daar verbeterd is, vergeleken met hoe het was toen hij in december nieuw in de ploeg kwam.”

Het vermogen van Uijtdebroeks is er. Maar er zijn natuurlijk grenzen, weet Heijboer. “Want je bent altijd begiftigd met het talent en het lichaam dat je van je ouders hebt gekregen. Voor sommigen is het heel makkelijk om een heel aerodynamische houding aan te nemen. Voor anderen is dat domweg onmogelijk. Hoeveel training en tijd men er ook in steekt, ze kunnen niet allemaal op de tijdritfiets zitten zoals de echte specialisten Tom Dumoulin of Remco Evenepoel, van wie met veel lof wordt gesproken over zijn aerodynamica. En terecht. Evenepoel is heel laat begonnen met fietsen. Dus je kan niet zeggen dat hij daar al heel zijn leven heeft aan gewerkt. Hij heeft ook gewoon veel talent meegekregen.”

Hoeveel training en tijd men er ook in steekt, ze kunnen niet allemaal op de tijdritfiets zitten zoals de echte specialisten Tom Dumoulin of Remco Evenepoel, van wie met veel lof wordt gesproken over zijn aerodynamica. En terecht
Mathieu Heijboer

Het is dus dubbel, volgens Heijboer: “Als je niet veel tijd en hard werk in de tijdrit steekt, lukt het zeker niet. Als je het wel doet, is de beloning niet gegarandeerd.”

Op welke positie we Cian Uijtdebroeks na afloop van de tijdrit mogen verwachten, wil Heijboer liever niet voorspellen. “Het is vanzelfsprekend dat Pogacar er bovenuit gaat steken. Dat is geen verrassing. Ik verwacht ook Geraint Thomas voorin. We hopen dat Cian in de buurt blijft van de andere klassementsrenners die bekend staan om hun gemiddelde tijdrit.

“Ik hoop dat Cian zijn vermogen kwijt kan en dat hij de positie die we ingeoefend hebben, goed kan vasthouden. En ik hoop voor hem dat er een goed resultaat aan vasthangt, waarmee hij zich na de tijdrit kan blijven meten met de klassementsrenners.”

Er is tenslotte ook nog de beroemde/beruchte nieuwe tijdrithelm die ze bij Visma hebben ontwikkeld. De Giro Aerohead 2 werd voor het eerst uitgeprobeerd in de Tirreno-Adriatico. Het is een onding op het hoofd van de renners, maar bij Visma zijn ze er zeker van dat ze de snelste tijdrithelm van het hele peloton hebben. Op voorwaarde dat hij op de juiste manier wordt gedragen.

Dat komt er voor Uijtdebroeks ook nog bij. Heijboer: “In de perfecte tijdritpositie is de helm bijzonder snel. Daarom heeft Cian op Tenerife ook met de helm getraind. Het vergt oefening de helm zo goed mogelijk in positie te houden. Dat is, over veertig kilometer, niet niets. Op het steile klimmetje zal het niet lukken. Maar het grootste deel van de tijdrit gaat wel degelijk over aerodynamica. En daar ligt de focus.”