© Joren De Weerdt

Musicalworkshops voor kinderen kennen megasucces

Musicals zijn hot. Op de agenda van de komende weken en maanden staan onder andere megaspektakels als Team U.P., Zoo of Life en 40-45. Heel wat Kempense sterren staan mee op het podium en dat die musicalmicrobe de Kempen aardig in de ban heeft, merken ze ook bij People On Stage. Die organisatie wil jongeren uit de Kempen van alle facetten van musical laten proeven via workshops. In vier jaar tijd steeg het aantal deelnemers van 70 naar 750. Tijdens de paasvakantie slaat People On Stage de tenten op in Mol. CittA nam onlangs al een kijkje, tijdens een workshop in basisschool De Regenboog, in de Kapelstraat in Geel Holven.

Tom Vets

People On Stage bestaat al tien jaar. Het project van Tom Vleugels en Inneke Teuwen organiseert evenementen en ondersteunt organisaties in de culturele sector. Maar de hoofdbrok waarmee het duo succes boekt, zijn de musicalworkshops waarvan het succes in korte tijd explosief toenam. “We hebben een jaarwerking met onder andere ­theater- en zangcoaching, en piano- en viool­initiatie. Maar er zijn ook zomerkampen en vakantie­workshops”, zegt voorzitter Tom. “We zijn daarmee in 2014 gestart in Geel, waar we nu onze vijfde zomer met musicalkampen tegemoetgaan. Destijds hadden we 69 deelnemers. Het concept? Vijf dagen repeteren en een musical als toonmoment. Een jaartje later kwam Mol erbij en zijn we in Geel naar twee weken gegaan. Afgelopen jaar hadden we al 750 deelnemers en deze zomer gaan we naar 850 deelnemers. De groei is ongezien. Naast Geel en Mol komt ook Keerbergen erbij.”

© Joren De Weerdt

Tom is leerkracht informatica, Inneke geeft wiskunde en muziekles. Ze leerden elkaar kennen in de musicalwereld. Zo zong Tom mee tijdens het totaalspektakel Gheelamania, waar Inneke zangcoach was. “Op een dag vertelde Tom dat hij musicalkampen wou organiseren en een samenwerking wel zag zitten”, lacht Inneke. “Niet alles stond vanaf de eerste dag op punt, maar we evolueren snel. Ik hou me uitsluitend met het artistieke aspect van People On Stage bezig. Door de forse groei van geïnteresseerden moet ik vaak op zoek naar extra docenten. Mensen zijn erg gemotiveerd en willen meewerken, maar vaak hebben ze ook al andere professionele bezigheden of staan ze zelf op een podium. Het is dus niet altijd makkelijk. Diegenen die al actief zijn bij ons, worden geregeld opgevolgd om te zien of de lessen het vereiste niveau halen. Of als ze met pedagogische of artistieke vragen zitten, kunnen ze ook bij mij terecht.”

Flexibel zijn

“Ik geef nog maar deeltijds les in Sint-Aloysius in Geel, omdat People On Stage al veel tijd opslorpt”, zegt Inneke. “Op drukkere momenten is het bijna een dagtaak. Zelfs in het weekend is er altijd wel iets, zoals het zoeken naar materiaal. Of je komt ergens toe en de infrastructuur is niet in orde. Je moet heel flexibel zijn.”

“Het is een uitdaging geworden om de boel organisatorisch onder controle te houden”, weet Tom. “Laten we zeggen dat de belangstelling van het jonge grut veel harder boomt dan dat wij kunnen volgen met het zorgen voor docenten en begeleiders. Dat is onze grootste bezorgdheid. We proberen onze explosieve groei niet de kop in te drukken, maar we zitten tegen onze limieten aan. Ook het zoeken naar een locatie is soms een vette kluif. In Mol heb je twee cultuurcentra zoals ’t Getouw waar we onderdak hebben. Maar in Geel staat amper iets leeg.”

© Joren De Weerdt

Van 69 naar 750 deelnemers in vier jaar, uitsluitend voor de zomerkampen, is indrukwekkend. “Olen, Herentals, Balen, Meerhout,.. we trekken kinderen uit de wijde omgeving aan. Veel gebeurt dankzij mond-tot-mondreclame. Buiten de zomerkampen die de cultuurdienst van Geel in zijn brochure opneemt, maken we geen reclame. Ik denk dat de massaspektakels die regisseur Luc Stevens organiseert zoals Gheelamania en Mol-in-Scène mee aan de basis liggen van het huidige succes van musical in de Kempen”, zegt Vleugels. “Veel kinderen zijn daardoor in aanraking gekomen met het genre en willen dat het hele jaar door blijven beleven. Het zijn vaak kinderen die hun gading niet vinden op de sportkampen. Dat merk je ook aan het publiek dat je aantrekt. Ze ondervinden weinig concurrentie van elkaar.”

We wandelen naar de turnzaal. Enkele tientallen jonge kinderen voeren er enthousiast een kleine act op, waarbij men zingt en danst. “Ik studeer nog, maar in mijn vrijetijd wil ik People On Stage graag helpen”, zegt docente Flore Geuns. “Ook elders in het jaar probeer ik er te zijn voor de kinderen. Dan geef ik zangles. Jaren geleden heb ik meegewerkt aan Oliver Twist, Daens en Kuifje en de Zonnetempel. Mijn broer deed ook musical en zo kreeg ik de smaak te pakken. En nu ben ik zangcoach bij de musical Ridders van de Ronde Keukentafel van Deep Bridge. Dat is mijn stage voor school. Ik studeer immers muziekpedagogie. Maar zelf meespelen in musicals doe ik niet meer. Mijn ambitie is vooral om workshops en coaching te geven aan kinderen. Ik werk graag met kinderen.”

Betaalbaar

Flore is een van de twaalf docenten waarop ­People On Stage kan rekenen. “Hier in Geel hebben we veertig kinderen die begeleiding krijgen van twee docenten en twee animators”, zegt Tom. “In de zomerperiode hebben we vier docenten en vier animators per 120 kinderen. We ondervinden redelijk wat concurrentie van de speelpleinwerkingen waar medewerkers een behoorlijke vergoeding krijgen. Wij proberen onze mensen altijd een vergoeding te geven, want niemand komt tegenwoordig nog gratis. Het zijn ook lange dagen. Maar langs de andere kant wil je de prijs voor de deelnemers betaalbaar houden. In Geel vragen we, in samenspraak met de cultuurdienst waarmee we samenwerken, 70 euro. In Mol is dat ietsje meer. Maar dat zijn nog steeds aantrekkelijke prijzen. Ik denk dat de prijzen er voor zorgen dat er zo veel volk komt.”

© Joren De Weerdt

“We zouden verder kunnen professionaliseren, maar wij hebben als doel onbekend volk laten schitteren op een podium. Dan moet iedereen de kans krijgen. Al onze docenten hebben ervaring, maar zijn hier niet dagelijks professioneel mee bezig. Als je op-en-top professioneel wilt gaan, moet je 400 euro vragen zoals in Antwerpen. Dat kan niet iedereen ophoesten. Wie toch dergelijke aanpak wil, verwijzen we door. Je moet je grenzen stellen en dat is nu nog te hoog gegrepen voor ons. Al sluit ik niks uit voor de toekomst. Buiten het kunstonderwijs in Turnhout is er niet echt een professionele opleiding.”

Veel instappers

Sommige kinderen komen voor het eerst naar de vakantieworkshop, anderen maakten het al eerder mee. “En dan zie je soms toch al een mooie evolutie”, zegt Flore. “Ik werk telkens met groepjes van twintig kinderen en dat is perfect doenbaar om iedereen voldoende aandacht te geven. Omdat er altijd behoorlijk wat instappers zijn, houden we het steeds vrij basic. We laten de kinderen proeven van alle facetten van musical. We focussen op zingen en dansen en nu zijn we een toneeltje aan het voorbereiden. Het gaat om beleving. Wie naar onze jaarwerking komt, merkt dat we daar veel explicieter op bepaalde thema’s focussen.”

Vleugels bevestigt. Die jaarwerking loopt van september tot april en daar gaan we echt coachen in kleine groepjes. Een docent probeert daar telkens een vijftal deelnemers naar een hoger niveau te tillen.”

© Joren De Weerdt

Wie komt er zoal naar de workshops? Het merendeel zijn meisjes, maar we bespeuren ook enkele jonge kerels. “Ik ben al twee keer eerder naar ­People On Stage geweest in De Werft in Geel”, zegt Lander Vanreusel (8). “Hier is altijd een leuke sfeer. We zijn met velen en elke keer maak je nieuwe vrienden. We spelen spelletjes, maken liedjes…Mijn zus komt ook naar ­People On Stage en zo ben ik hierin gerold. Misschien wil ik zelfs verder iets met musical doen.” Ook Daan ­Dekens (8) en Louis ­Driesen (9) nemen deel aan de workshops, al bespeuren we bij hen toch wat minder enthousiasme. “We komen voor de eerste keer”, zeggen ze stilletjes. “Of het leuk is… Goh, eigenlijk voetballen we liever.”

“Het zou zomaar kunnen dat er grote musical­talenten tussenzitten, maar het is aan hen om te beslissen wat ze met hun talent willen”, zegt Inneke. “We gaan hen niet pushen. Dit is vaak hun eerste kennismaking met musical. Het kan perfect dat iemand vaststelt dat het niet zijn ding is.”

Heel aandachtig

Een van de benjamins onder de docenten is Neel Hannes (17) uit Olen. Hij deed onder andere mee aan de Ketnetmusical Unidamu en is binnenkort te zien in musicals zoals Zoo Of Live in de paasvakantie en 40-45 in het najaar.Ook hij heeft twintig kinderen onder zijn vleugels. “Ik kom nu maar één dag meedraaien. Het lesgeven valt wel mee, omdat de kinderen steeds aandachtig zijn en zeer ­geëngageerd. Dat doet al veel”, zegt hij. “We doen telkens workshops van twee uur, met een korte pauze ertussen. Kwestie van de aandacht niet te laten verslappen.”

“Je merkt dat sommige kinderen boven de rest uitsteken”, zegt Tom. “Het zou een droom zijn, mochten we iemand via People On Stage in de musicalwereld kunnen lanceren. Misschien lukt dat wel over enkele jaren, als de jonge kinderen blijven komen en wat ouder worden. Bedoeling is binnenkort ook om kinderen die een bepaald niveau halen, samen met een docent aan de slag te laten gaan. Zodat ze hun creativiteit kunnen botvieren. Als je naar een academie gaat, zit je ook met verschillende jaarniveaus. Aangezien People On ­Stage groeit en evolueert, proberen ook wij variatie in de niveaus te krijgen.”

© Joren De Weerdt

We hebben eerder geprobeerd om 15- à 16-jarigen naar ons te lokken, maar dat bleek erg lastig. Die hebben zo veel hobby’s en andere interesses. Je moet die interesse echt van in de kindertijd aanwakkeren.”

Professionalisering

Voor Tom en Inneke is People On Stage een tijdrovende bezigheid geworden. “Gelukkig staan we in het onderwijs en weet je dan perfect wanneer je vakantie hebt. Maar verdere professionalisering dringt zich op. Honderden inschrijvingen, betalingen, ... dat kan je niet meer handmatig bijhouden. Enkele IT’ers zijn een online deelnemersplatform aan te maken om organisatorisch alles beter te managen. En misschien richten we een vennootschap op om als zelfstandige dit verder uit te bouwen.”

“In theorie zouden we heel Vlaanderen kunnen beslaan, mits voldoende infrastructuur en docenten”, lacht Inneke. “Ik had er geen flauw benul van dat dit zo groot kon worden. Binnenkort starten we in Keerbergen en kunnen we die docenten ook in de Kempen inzetten. Geen evidentie, want mensen buiten de Kempen zoeken, was lastig omdat ze ons daar niet kennen.”

Al benadrukt Tom dat de vereniging People On Stage haar Kempense roots absoluut niet wil verloochenen. “Deze regio blijft onze basis en we hebben altijd nieuwe plannen. Zo hadden we onlangs zelfs het idee voor een heuse zwembadmusical, in het oude zwembad van Mol. Die site gaat toch afgebroken worden. Maar door omstandigheden kan het project niet doorgaan.”

© Joren De Weerdt

People On Stage organiseert, in samenwerking met Grabbelpas Mol, dagkampen tijdens de paasvakantie. Op woensdag 4 en donderdag 5 april kan je theaterworkshops volgen. Op vrijdag 6 april is er ook een eendagsmusical, waar Ghost Rocker Wout Verstappen de hoofdrol speelt.

Dit artikel komt uit CittA
LEES MEER IN CITTA KEMPEN