Op termijn zal luchtvaartmaatschappij Emirates zich vestigen op Al Maktoum International Airport.
Foto: AP

Prijskaartje van bijna 33 miljard euro en capaciteit van 260 miljoen passagiers: Dubai bouwt "grootste luchthaven ter wereld" 

"De grootste luchthaven ter wereld": dat moet de luchthaven Al Maktoum International Airport in Dubai worden. De regering van Dubai, in de Verenigde Arabische Emiraten, heeft bijna 33 miljard euro over voor het project. Met de bouw van een nieuwe terminal - die over 10 jaar gedeeltelijk klaar zou zijn - zouden er jaarlijks zo'n 260 miljoen passagiers kunnen passeren.  

De voornaamste passagiersluchthaven van Dubai is Dubai International Airport. De regering wil daar verandering in brengen en uitwijken naar het zuiden van Dubai. Door 128 miljard dirham (bijna 33 miljard euro) op tafel te gooien, moet er een nieuwe passagiersterminal komen op Al Maktoum International Airport.

Nu komen daar vooral goederenvliegtuigen en privéjets aan, maar de bouw van een nieuwe terminal moet ervoor zorgen dat er zo'n 260 miljoen passagiers per jaar terechtkunnen. Ook worden er aan de 2 landingsbanen die er nu zijn op Al Maktoum nog 3 toegevoegd. Er zal capaciteit zijn voor 12 miljoen ton cargo per jaar.

In de nieuwe passagiersterminal zullen 400 gates komen.

De nieuwe terminal zal minstens 400 gates tellen. Daar wordt een gebied van 70 vierkante kilometer voor voorzien. Ook rondom verwacht de leider van Dubai, sjeik Mohammed ben Rached al-Maktoum, veel beleving. "Er zullen minstens 1 miljoen mensen in de buurt van de luchthaven willen wonen. Ook belangrijke logistieke bedrijven in de luchtvaartsector zullen zich in de buurt willen vestigen."

Nu maken passagiers nog gebruik van Dubai International Airport, maar die luchthaven kan veel moeilijker uitbreiden omdat die in het midden van woonwijken en enkele belangrijke wegen ligt. Alle activiteiten van die luchthaven zullen daarom de komende jaren verhuizen naar Al Maktoum International Airport.

Waarom is Dubai zo gefocust op het hebben van "de grootste luchthaven"? "Ze zien luchtvaart als een absolute kernactiviteit voor hun economie", stelt Wouter Dewulf, transport- en luchtvaarteconoom aan de Universiteit Antwerpen. "De olie geraakt geleidelijk aan op in het land. Daarom kiezen ze nu voor een andere tactiek: passagiers van oost en west verbinden." 

De luchthaven van Dubai functioneert dan ook grotendeels als overstappunt. "3 op de 4 gebruikt de luchthaven gewoon als overstap. Ook daar valt geld mee te winnen. Daarnaast zijn er ook zeker genoeg toeristen of zakenreizigers die wél stoppen in Dubai." 

Bekijk: "Het zal passagiers van oost en west verbinden, met Dubai als overstappunt", zegt Wouter Dewulf, transport- en luchtvaarteconoom aan de Universiteit Antwerpen

Videospeler inladen...

Over 10 jaar zou de eerste fase van het project afgerond moeten zijn met een capaciteit van alvast 150 miljoen passagiers per jaar. De luchtvaartmaatschappij Emirates zal ook de overstap maken van Dubai International Airport naar Al Maktoum International Airport.  

Meest gelezen