Waarom social media waardeloos zijn
Is je telefoon het eerste wat je oppakt als je wakker wordt, en het laatste wat je neerlegt voor het slapengaan? Wat begon als een belofte van efficiëntie en tijdsbesparing blijkt ons geheugen, onze focus en ons denkvermogen aan te tasten. Misschien wil je minder tijd aan je telefoon besteden, maar weet je niet waar je moet beginnen. Prijswinnend journalist Catherine Price biedt met haar boek 'Ik maak het uit! Een gezonde relatie met je smartphone in 30 dagen' een praktisch en uitvoerbaar plan om het uit te maken met je telefoon en vervolgens weer bij te leggen. In dertig dagen vorm je een nieuwe, gezonde relatie. Hieronder lees je exclusief haar hoofdstuk over sociale media en waarom die volgens Price Waardeloos zijn.
Als ik mensen vraag met welke apps ze de meeste problemen hebben, blijken dat meestal de social media-apps. Net als met junkfood is het moeilijk om het consumeren van de inhoud van deze apps een halt toe te roepen, ook al ben je je ervan bewust dat je er misselijk van wordt.
En dat misselijke gevoel heb je niet voor niets. Social media, met hun doelbewust verslavende opzet en hun op spionage gebaseerde businessmodel, zijn een perfect voorbeeld van het ‘Trojaanse paard’; ze zijn bedoeld om ons zodanig te manipuleren dat we dingen doen en delen die we anders niet zouden doen en delen – vaak met negatieve gevolgen voor onze geestelijke gezondheid en voor de samenleving als geheel. En wanneer je eenmaal beseft welke krachten er achter social media aan het werk zijn, ga je misschien ook anders denken over veel andere apps en functionaliteiten op je telefoon.
Heb je je ooit afgevraagd waarom alle social media-apps gratis zijn? Dat is niet omdat hun makers gedreven worden door een filantropische drang om de wereld selfies te helpen delen. Het is omdat wij eigenlijk niet de klanten zijn, en het social media-platform eigenlijk niet het product is.
De adverteerders zijn de klanten. En het product dat wordt verkocht, is onze aandacht.
Denk er maar eens over na: hoe meer aandacht we aan Facebook, Twitter, een datingapp of andere social media besteden, hoe meer mogelijkheden het programma in kwestie heeft om ons gesponsorde posts te laten zien. En hoe meer informatie wij vrijwillig posten, hoe meer gepersonaliseerd de gesponsorde posts en apps kunnen zijn, hoe meer ze onze aandacht kunnen kapen en hoe meer winst ze voor het social media-bedrijf opleveren.
Ramsay Brown, de oprichter van Dopamine Labs, zegt het als volgt: "Jij betaalt niet voor Facebook. Adverteerders betalen voor Facebook. Jij mag het gratis gebruiken omdat jouw oogbollen de koopwaar zijn."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Je iPhone beter beschermen tegen diefstal? Deze Apple-functie kan je helpen
-
Livios
“Nu vraagt meer dan 50% van onze klanten hiernaar”: ken jij al dé nieuwe trend bij zwembaden in de tuin?
Volgens de Belgische Federatie van Zwembad- en Wellnessprofessionals (BFZ) is een smartpool dé hype van het moment. Een wat? En wat maakt een smartpool dan zo slim? Bouwsite Livios vroeg het aan: Patrice Dresse (directeur van BFZ), Jean Claude Jacobs (bestuurder G.Gil.Production-Zwembaden Waterair Belux) en Antoon Boeykens (directeur van LPW Pools). -
PREMIUM
Netflix en co passen strategie aan en dat zal je voelen in je portefeuille: “Het is gedaan met profiteren”
Als je een Netflix-abonnement hebt, is de kans groot dat je de voorbije week een mail hebt ontvangen over een prijsverhoging. Na Disney+ en Streamz gaan namelijk ook bij Netflix de prijzen weer naar boven. “Streamingdiensten willen meer winst gaan maken”, waarschuwen experts. “En ze halen er ‘trucjes’ voor boven.” Mediaspecialisten Tim Raats en Tom Evens leggen uit waarom je steeds meer zal moeten betalen en in de HLN Streamingwijzer ontdek je vervolgens waar je vandaag nog de goedkoopste én kwalitatiefste formules kan vinden. -
-
Mijnenergie
Waar kan je de lagere energieprijzen meteen voor enkele jaren vastleggen?
-
KIJK. ‘Oatzempic’ is nieuwe wonderdrankje om af te vallen, maar is de TikTok-hype zo gezond? Diëtiste Sanne legt uit
Na Ozempic is nu Oatzempic de nieuwe hype op TikTok. Het is een drankje met havermout en limoensap dat je op een lege maag drinkt. Het drankje zou je hongergevoel wegnemen, waardoor je afvalt, maar volgens diëtisten is het een zoveelste crashdieet. -
Apple in beroep tegen EU-boete van 1,8 miljard euro
Apple is in beroep gegaan tegen de boete van 1,8 miljard euro die het Amerikaanse bedrijf kreeg van de Europese Commissie. Die wil Apple straffen omdat het zijn macht op de markt voor muziekstreamingdiensten misbruikt. Het kan jaren duren voor er een definitieve beslissing valt. -
Prijs onthuld van robothond met vlammenwerper
-
Facebook krijgt bakken kritiek over zich heen: zo bescherm je je privacy, of verwijder je je profiel
-
“Apple stopt ontwikkeling elektrische auto”
Apple stopt de inspanningen om een elektrische auto te bouwen. Dat meldt het persagentschap Bloomberg op basis van anonieme bronnen. Er werkten bijna 2.000 mensen aan het project, dat al jaren liep. -
Onbekende componist klopt ABBA en is meest gestreamde Zweedse muzikant op Spotify
Hij haalt meer streams op Spotify dan Michael Jackson, Metallica en Mariah Carey. Meer ook dan zijn nog altijd megapopulaire landgenoten van ABBA. Maar zijn naam zegt u waarschijnlijk niks: Johan Röhr. Hij blijkt nu de componist te zijn achter meer dan 650 verschillende artiestennamen op de muziekstreamingdienst Spotify. Alles samen goed voor meer dan 15 miljard streams. Niemand doet beter in Zweden. -
Independer
Welke betaalbare alternatieven zijn er voor de Apple Vision Pro? En wat voor internet heb je nodig voor deze technologie?
13 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerNoël Van De Meutter
linda thinks
Bernd Vaes
Jef Denijs
Titine d' Oléron