Luister naar

Opinie: Ongelovige Thomas peutert met Pasen ook in zwart gat M87

Nieuws
Hans Valkenburg publicist
vrijdag 19 april 2019 om 03:00
Het schilderij ‘De ongelovige Thomas’ van de even beroemde als beruchte Italiaanse schilder Caravaggio (1571-1610)
Het schilderij ‘De ongelovige Thomas’ van de even beroemde als beruchte Italiaanse schilder Caravaggio (1571-1610) wikioo

Onlangs bezocht ik de tentoonstelling ‘Caravaggio en Europa’ in het Centraal Museum in Utrecht. Een indrukwekkende verzameling werken rondom de even beroemde als beruchte Italiaanse schilder (1571-1610) en de door hem geïnspireerde Utrechtse Caravagisten. Allen meesters in het clair-obscur: het contrasterende, betoverende spel tussen licht en donker. Vooral het doek ‘De ongelovige Thomas’, waarop de twijfelaar onderzoekend in een van de kruiswonden van Christus zit te peuteren, is prachtig. Het is zo naturalistisch geschilderd dat je het bijna zelf voelt, die nieuwsgierige vinger.

Thomas kon niet geloven dat Jezus opgestaan was na die vreselijke kruisdood en wilde hem eerst zelf aanraken, voelen, om dat opstandingswonder te geloven. Hij ging niet af op wat anderen hem vertelden en schortte zijn oordeel op tot zijn eigen proef het wonder kon bevestigen. Dat maakt Thomas een heus kind van onze tijd. Hij gaat af op het rationele, proefondervindelijke. Liefst de eigen vaststelling, want ook al bevestigen betrouwbare bronnen het, het zou zomaar fake-nieuws kunnen zijn.

Best bijzonder, want het religieuze wereldbeeld domineerde in die tijd. Verschijnselen als ziekte en tegenslag, maar ook genezing en voorspoed, dus ook dood en opstanding werden destijds aan een god of goden toebedeeld. Het voor ons vertrouwde rationele wereldbeeld, dat verschijnselen wetenschappelijk, proefondervindelijk, probeert te verklaren, kwam pas veel later op met de filosoof René Descartes (1596-1650). ‘Ik denk dus ik besta’, stelde de denker, een uitspraak die niet uitmunt in religiositeit. De socioloog Max Weber (1864-1920) beschreef twee eeuwen later deze menselijke evolutie – van het eerst magisch, vervolgens religieus en tenslotte rationeel verklaren van de wereld – als de ‘onttovering van de wereld’. Het mythische verdween en maakte plaats voor de ratio. Net als bij de ontwikkeling van een kind.

En zo konden wij als onttoverde rationalisten in 2019 vorige week met zijn allen dankzij hoogstaande wetenschap naar een haast magische clair-obscurfoto van een zwart gat in sterrenstelsel M87 kijken. Mooi. Ze bestaan dus! De natuurwetenschap heeft zichzelf met al haar kennis en kunde tot het punt gebracht waar al die kennis en kunde opgeheven wordt, aldus een kwaliteitskrant. Want een zwart gat tart al onze kennis en ons voorstellingsvermogen en verslindt deze vervolgens op raadselachtige, onverklaarbare wijze.

Wonderlijk: wetenschap onttovert ons en brengt ons tot ongekende hoogten, om ons vervolgens zo vlak voor Pasen bij het volstrekte mysterie van een foto van een zwart gat weer vertwijfeld achter te laten met zeer existentiële vragen. Hoeveel weten we eigenlijk? Wat kunnen we eigenlijk met zekerheid op- of afschrijven?

In dit relativerende licht van ons rationele begrijpen verdient het afgeschreven lijdensverhaal van Pasen onze serieuze aandacht.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Voedselbank in Rotterdam West Delfshaven. Vrijwilligers controleren de voorraden en laden de vrachtwagens.

Rotterdam, is er wel een plek onder de zon voor mensen die we kwetsbaar noemen?

Weer wordt het plan van stal gehaald om in Rotterdam mensen met hogere inkomens tussen minder draagkrachtigen te laten wonen. Het is al eerder mislukt. En het is onrechtvaardig, schrijft Gerlinde Robbertsen.

Omdat Iran nog altijd een handelspartner is van de EU, bestaat de indruk dat dat een rol speelt om de Iraanse Revolutionaire Garde niet op de Europese terreurlijst te zetten.

Gênante en bureaucratische vertoning bij Europese aanpak van Iraanse Revolutionaire Garde

In de Europese discussie over het aanpakken van de Iraanse Revolutionaire Garde voert volgens Freek Vergeer de koopmansgeest de boventoon. Met Iran valt geld te verdienen.

Het bezit van de auto zorgt in mijn geval voor een mildere houding: je kunt niet alle wereldproblemen in je eentje oplossen.

Van treinreiziger naar filerijder. Wat het bezit van een Volkswagen Up met mijn wereldbeeld doet

Lange tijd zei Carin Slotboom tegen autorijders: ‘wat geeft jou het recht om auto te rijden, terwijl je weet dat de invloed op de omgeving slecht is?’ Ze heeft nu ruim een half jaar zelf een auto en maakt de balans op.

Nederland neemt met zo'n 5000 militairen deel aan de NAVO-oefening Steadfast, waar in totaal 90.000 militairen uit 32 landen aan meedoen. Hier vindt een oversteek van de IJssel plaats.

Dienstplicht alleen voor jongeren? Stel de héle maatschappij in dienst van Defensie

Een oorlogseconomie klinkt eng, maar het gebrek aan zo’n economie is veel zorgelijker, betoogt militair Herwin Meerveld. Hij vindt dat je de dienstplicht veel breder moet zien.

NSC wil dat de overheid regelt dat werkgevers medewerkers aanspreken op welke dag ze naar kantoor komen, om zo de verkeersdrukte te spreiden.

Voorschriften, regels en wetten maken mensen en ondernemingen kapot, zegt Frank van den heuvel

Wanneer stopt de drang bij de overheid naar registratie, regels en controle? Ondernemers zijn volgens Frank van den Heuvel woest en wanhopig. Dit is de reden dat mensen klaar zijn met ‘Den Haag’.

We maken de mooie hoofdstukken van het leven tot kostbare herinneringen.

Liefdevol ontvlechten bij een echtscheiding is mogelijk: erken elkaars menselijkheid

Midden in de storm van een echtscheiding is het mogelijk samen te kiezen voor een proces van liefdevol ontvlechten, stelt voorganger en therapeut Martin de Jong.