Bij de start van het toeristisch seizoen werd ook de nieuwe huisstijl voorgesteld.© Marc Peeters

Nieuw toeristisch seizoen en huisstijl: “Over Olen geraak je nooit uitverteld”

Olen -

In Sint-Jozef Olen is zondagnamiddag het nieuwe toeristische seizoen afgetrapt. Het lokale bestuur combineerde deze activiteit met het lanceren van een nieuwe huisstijl. Onder de noemer Olen nooit uitverteld wil het bestuur voortaan de troeven van het dorp nog beter in de kijker zetten.

Marc Peeters

Wie in Olen weet nog dat de onlangs overleden auteur Walter Van den Broeck als kind graag belletje trek deed aan de poort van de bakkerij van Gust De Ceuster in de Welvaarstraat? Of dat de omgeving van het station ooit een uitgangsbuurt was en de Lichtaarseweg het Shopping Park avant la lettre.

Verhalen die nog eens verteld werden tijdens de historische wandeling die je zondag kon stappen. Voor een keertje had Olen de weeromstandigheden mee tijdens de opening van het toeristisch seizoen. Honderden wandelaars waren meteen op de afspraak. De stappers kregen ook nog een primeur mee. Aan de kerk stond een vrachtwagen van het lokale bestuur gepimpt met het nieuwe logo van de gemeente Olen.

Een vertelling voor de poort waar Walter Van den Broeck belletje trek deed© Marc Peeters

Zo werd ook het verhaal van morgen verteld. “Voor het ontwikkelen van de nieuwe huisstijl zijn we niet over één nacht ijs gegaan”, weet de expert communicatie van het lokale bestuur Jill Van Hove. “Er zijn allereerst diepgaande gesprekken geweest met meerdere Olenaars van verschillende pluimage. Jongeren, ouderen, mensen uit het verenigingsleven en ga zo maar door. Dat leverde heel wat informatie op over hoe de inwoners hun dorp ervaren.”

“De Olenaar heeft ideeën maar ook het engagement om er iets mee te doen. Men is nog steeds trots op de legendes en benaming Boeren van Olen. Enige zelfspot is ons niet vreemd. Er zijn drie dorpskernen maar toch zijn we één.” Communicatiebureau Maradonna ging met al deze informatie aan de slag en bedacht Nooit uitverteld als slagzin die de volgende jaren aan de gemeentenaam Olen wordt toegevoegd.”

De eerste vrachtwagen gepimpt in de nieuw kleuren.© Marc Peeters

De woorden staan in een soort van tekstballon die uit drie delen lijkt te bestaan. Daarmee worden de drie dorpskernen bedoeld die toch goed samenhangen. “De nieuwe huisstijl wordt de volgende weken gelanceerd en zal op steeds meer plaatsen terugkomen en te zien zijn”, weet Jill Van Hove. De nieuwe huisstijl is al toegepast in de nieuwe toeristische folders die zondag werden uitgedeeld.

“Er hoort ook een campagnefilmpje bij om aan te tonen dat je over Olen inderdaad nooit uitverteld bent. Het is ook een manier om de troeven van ons dorp nog eens stevig in de verf te zetten bij iedereen die hier woont, werkt, onderneemt of op bezoek komt.

Het filmpje kan bekeken worden op https://www.olen.be/nooit-uitverteld

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners