Direct naar artikelinhoud
NieuwsPolitiek

Nieuwe vergunning voor luchthaven Zaventem: minister Zuhal Demir (N-VA) gaat niet voor verbod op nachtvluchten

Vliegtuigen scheren over Melsbroek.Beeld Tim Dirven

Vlaams minister Zuhal Demir (N-VA) heeft vrijdag een nieuwe vergunning afgeleverd voor de luchthaven van Zaventem. ‘We hebben een evenwicht gevonden tussen de economische belangen en de leefbaarheid’, zegt ze. Er komt een plafond op het jaarlijks aantal vluchten, maar geen maximaal geluidsniveau ’s nachts.

Concreet levert Demir een nieuwe omgevingsvergunning af voor Brussels Airport Company (BAC), de uitbater van de luchthaven van Zaventem. De huidige vergunning loopt in juli af. De nieuwe is van onbepaalde duur. Al kunnen de opgelegde voorwaarden wel op elk moment bijgesteld worden, na een openbaar onderzoek.

Wat de voorwaarden in de vergunning betreft, kiest Demir ervoor om het advies van de Vlaamse overheidsdienst Zorg naast zich neer te leggen. De luchthaven krijgt ’s nachts geen maximaal geluidsniveau van 60 decibel opgelegd (voor piekgeluiden). Volgens Demir komt zo’n geluidsniveau neer op een verbod op nachtvluchten vanop Zaventem. Dit zou de economische belangen van de luchthaven als jobmotor ernstig schaden, luidt het.

Wel eist Demir dat rondom de luchthaven het aantal zogeheten ‘ernstige slaapverstoorden’ wordt verminderd: met 30 procent tegen 2032. Er moeten bijkomende geluidsbermen en -schermen aangelegd worden tegen 2028. De komst van een speciale zone voor proefdraaien van vliegtuigen is een andere voorwaarde. Bij het proefdraaien draaien de motoren van de vliegtuigen een halfuur, waarvan tien minuten op volle kracht. Vanaf 2025 mogen oude, lawaaiige vliegtuigen ’s nachts niet opstijgen of landen. Ook in de weekends zal er vanaf 2026 minder lawaai moeten zijn.

De luchthaven van Zaventem.Beeld Tim Dirven

Keurslijf

Demir heeft het over een moeilijke evenwichtsoefening tussen de economische belangen en de leefbaarheid. “De luchthaven van Zaventem is een belangrijke groeimotor in ons land en kan dat dankzij deze vergunning ook blijven. Er werken direct en indirect 64.000 mensen in de luchthavengemeenschap. De koopkracht van al deze gezinnen en de welvaartscreatie voor Vlaanderen fnuiken we uitdrukkelijk niet. Al vragen we wél inspanningen van de sector”, schrijft Demir in een persbericht over haar beslissing.

Koerierbedrijf DHL reageert “gematigd positief” op de nieuwe vergunning. “Op het eerste gezicht zijn de voorwaarden voor DHL een streng keurslijf, maar wel een werkbaar keurslijf. Het is voor ons logisch dat aan iedereen inspanningen worden gevraagd en wij zullen die inspanningen leveren. Ook al omdat we zien dat de vergunning een subtiel evenwicht zoekt tussen de belangen van de luchthaven, de economie en de omgeving”, meldt het bedrijf.

Opvallend detail: in het persbericht van DHL is sprake van een onderzoek naar “nieuwe investeringen” in Zaventem.

Volgens werkgeverskoepel Voka dreigen er problemen voor de luchthaven. “Op korte termijn is de continuïteit en de ontwikkeling van de luchthaven nog mogelijk en worden de huidige activiteiten en de jobs gevrijwaard. Op langere termijn creëert het plafond op het aantal vliegbewegingen onzekerheid over de toekomstige groei van Brussels Airport”, luidt het. Voka rekent erop dat het harde ‘vluchtenplafond’ nog kan worden bijgesteld in de toekomst. Bijvoorbeeld met behulp van innovatie in de luchtvaartindustrie. Als vliegtuigen stiller en zuiniger worden, daalt ook de overlast.

Walter Vansteenkiste, burgemeester van Wemmel en voorzitter van Platform Luchthavenregio, vindt dat in de nieuwe vergunning te weinig aandacht is voor de leefkwaliteit. “De nachtrust van omwonenden zal verstoord blijven. Studie na studie toont aan dat dit een grote impact heeft op de levenskwaliteit van mensen. Ze ervaren meer stress, hebben meer kans op hartfalen enzovoort. Dat er tijdens weekendnachten enkel vliegtuigen met een lager geluidsniveau mogen landen, is een doekje voor het bloeden.”