Luister naar

Lelystad Airport moet jaar wachten

Nieuws
Met het uitstel van de opening van Lelystad Airport schept ­minister Cora van Nieuwenhuizen ruimte voor een breder debat over de groei van de (plezier-)luchtvaart en de gevolgen daarvan voor milieu en omwonenden.
Piet H. de Jong Piet H. de Jong
woensdag 21 februari 2018 om 20:12
Minister Van Nieuwenhuizen stelt de opening van Lelystad Airport een jaar uit. Ze wil die periode gebruiken om tegenstrijdige belangen zo goed als mogelijk onder één noemer te brengen.
Minister Van Nieuwenhuizen stelt de opening van Lelystad Airport een jaar uit. Ze wil die periode gebruiken om tegenstrijdige belangen zo goed als mogelijk onder één noemer te brengen. anp / Lex van Lieshout

Den Haag

‘Schiphollen’, de term is bedacht door Pieter Winsemius, oud-minister van Milieu en VVD’er. Hij wilde ermee aangeven dat Schiphol, en de daaraan verbonden luchtvaart­lobby, altijd zijn zin krijgt. De groei moet doorgaan, want die is goed voor de economie, aldus deze ­invloedrijke lobby.

Om Schiphol te ontlasten, zou Lelystad een deel van de vluchten moeten overnemen. De geluidsoverlast rond Lelystad Airport (in oprichting) werd niet gemeten, maar berekend. Er werden rekenmodellen geconstrueerd waarbij vliegtuigen de gekste capriolen zouden moeten uithalen, om te voldoen aan de wettelijk vastgestelde geluidsnormen.

De Actiegroep HoogOverijssel kwam er met veel slimheid en vasthoudendheid achter dat er in de ­geluidsberekeningen rond Lelystad Airport fouten zijn gemaakt. De ­geluidsoverlast van vliegtuigen die lang laag blijven vliegen, zou veel groter zijn dan werd voorgespiegeld. Een storm van protest in grote delen van Nederland brak uit.

In de politiek was al afgesproken dat Lelystad een deel van de vakantievluchten van Schiphol zou overnemen. Schiphol naderde immers de grens van maximaal 500.000 vakantievluchten per jaar.

De foute berekeningen brachten minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) in problemen. Moest ze Schiphol als vanouds verder laten groeien óf toch aansturen op uitstel van de opening van de luchthaven in de polder, zodat er gewerkt kan worden aan echte vermindering van de geluidsoverlast?

Het dilemma leidde binnen de coalitie tot enige onrust en spanning. ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins was de eerste die openlijk twijfelde aan de opening van Lelystad op de afgesproken datum van 1 april 2019. D66 was het daar eigenlijk wel mee eens, terwijl CDA en VVD gromden over Bruins’ openhartigheid.

De minister heeft nu voor uitstel gekozen. Lelystad Airport gaat in elk geval pas een jaar later, in 2020, open. In een toelichting op haar besluit zei de bewindsvrouw dat ze wil luisteren naar de bewoners die vrezen last te krijgen van laag overkomende vliegtuigen. Zo wil ze het geknakte vertrouwen terugwinnen. Uitstel van de opening van Lelystad Airport is een eerste stap, want de minister wil rekening houden met de belangen van zo veel mogelijk mensen en bedrijven. Ze noemt er vier: Schiphol als banenmotor, alle Nederlanders die graag een vlieg­vakantie willen, Lelystad en de economie van Flevoland en alle bewoners en de natuur onder de aanvliegroutes.

belangen

Tijdens de periode van uitstel wil ze proberen die tegenstrijdige belangen zo goed als mogelijk onder één noemer te brengen. ‘We gaan het samen doen’, zei ze. Dat wordt nog een hele klus, want direct ­lieten Schiphol en KLM weten boos en teleurgesteld te zijn. Zij voorzien problemen nu Schiphol tegen de grens van 500.000 vliegbewegingen aanloopt, en daar volgens eerdere afspraken niet boven mag komen. In 2017 waren dat er al 497.000.

Daar komt nog iets anders bij. Dat is het schadelijke effect van extra (vakantie)vluchten op het milieu. De minister noemde die nadelige effecten woensdag even niet in haar rijtje van belangenafwegingen, maar ook dat belang telt mee. En ook daarover zijn in de coalitie afspraken gemaakt om de klimaatdoelstellingen van Parijs te halen.

Het uitstel van de opening van Lelystad Airport is voor partijen als SP en GroenLinks reden te pleiten voor afstel. Andere, zoals de KLM, vinden dat Schiphol snel bevrijd moet worden van de grenzen aan de groei. Ook vakantievlieger TUI meent dat verdere groei van de nationale luchthaven geboden is. Zij hebben voor hun pleidooi munitie gekregen van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum, dat zegt dat Schiphol kan doorgroeien naar 550.000 vluchten. De bestaande en voorziene veiligheidsproblemen zijn met relatief eenvoudige technische aanpassingen op te lossen, ­aldus de NLR.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
De Europese Unie, betoogt In het Spoor, is de moderne ‘toren van Babel’. ‘Het menselijk streven en de hoogmoed vieren hoogtij in die bijbelse geschiedenis en dat zien wij ook terug in de Europese Unie.'

Deze conservatieve club wil een radicale SGP, maar voelt zich doodgezwegen. Is In het Spoor invloedrijk?

De SGP radicaal in haar standpunten? Welnee, vindt In het Spoor. Terwijl de SGP richting de Europese verkiezingen strijdt voor elke stem, vindt deze stichting dat Europa godloos is en stemmen daarom uit den boze.

Van links naar rechts: Rosanne Hertzberger, Judith Uitermark  en Sandra Palmen.

Gaat Pieter Omtzigt meedoen of niet? Let op de drie NSC-vrouwen die de rechtsstaat bewaken

Gaat NSC meedoen aan een kabinet? Pieter Omtzigts eerdere reden tot argwaan richting de PVV lijkt nog springlevend. Andere partijen voelen dat haarfijn aan, en kijken naar drie NSC-vrouwen die de rechtsstaat bewaken.

PVV en BBB hebben het hardst campagne gevoerd tegen het nieuwe stelsel.

Plan pensioensector voor extra investeringen leidt tot frictie in formatie

De invoering van het nieuwe pensioenstelsel blijft een van de hoofdpijndossiers binnen de formatie. Een bericht in EW, dat PVV en BBB door de knieën zouden zijn gegaan, leidt achter de schermen tot nieuwe fricties.

Een pro-Israël demonstratie in Den Haag in 2021 met onder anderen ChristenUnie-Kamerlid Don Ceder. Hij is buitenlandwoordvoerder van de partij.

Is de ChristenUnie te eenzijdig over Israël en de Palestijnen? 'Het onderwerp raakt ons zó diep'

De oorlog woedt in alle hevigheid, maar het debat in de CU over Israël en de Palestijnen lijkt verstomd. Terwijl de Kamerfractie een pro-Israëlische koers vaart, stoort een deel van de leden zich aan ‘eenzijdigheid’.

Wilders richtte zich in Boedapest tot de Nederlandse pers, maar hij bedoelde zijn onderhandelingspartners: 'Dit is geen bom, wen er maar aan.'

Wilders stelde in Boedapest zijn ultimatum: niemand snoert hem de mond, zeker geen (ex-)CDA'er

Met zijn speech in Boedapest stelde Geert Wilders een ultimatum: dit is wat ik zal blijven roepen, ook als de PVV een kabinet gaat steunen. Volgende week wordt duidelijk of NSC, VVD en BBB die last willen dragen.

Voormalig SGP-leider Kees van der Staaij wil in zijn nieuwe functie bijdragen aan de publieke zaak.

Voormalig SGP-leider Kees van der Staaij naar Raad van State. 'Terugkeer naar mijn eerste liefde'

Voormalig SGP-leider Kees van der Staaij gaat aan de slag bij de Raad van State, het belangrijkste adviesorgaan van de regering. Het kabinet benoemt hem tot 'staatsraad': een adviesfunctie bij dit 'Hoge College van Staat'.