Direct naar artikelinhoud
Reportage

In Beringen raken ze het niet eens over welk kruispunt nu het gevaarlijkst is

Het kruispunt van Kasteletsingel met de Nijverheidsstraat in Beringen.Beeld Eric de Mildt

De Kasteletsingel in Beringen. Volgens minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is het een zwart punt dat dringend aangepakt moet worden. Maar in de Limburgse stad begrijpt niet iedereen waarom. "De Koolmijnlaan, daar loopt het pas mis."

Schepen van Verkeer Jean Vanhees (CD&V) zucht als hij nog maar eens hoort over de lijst met 22 zwarte punten die Vlaanderen wil wegwerken. Op die lijst staan ook twee kruispunten in 'zijn' Beringen: de Kasteletsingel – Nijverheidsstraat en de Kasteletsingel – Brugstraat. 

Al jaren worden die punten door Vlaanderen aangehaald, aldus de christendemocraat. Zelf snapt hij niet goed waarom. "Ooit waren die kruispunten erg gevaarlijk. Dat klopt. Maar grote problemen zijn er volgens mij niet meer. Beide situaties zijn al meer dan tien jaar geleden aangepakt. Ik zou dit geen zwarte punten meer noemen."

'Beide situaties zijn al meer dan tien jaar geleden aangepakt. Ik zou dit geen zwarte punten meer noemen'
Jean Vanhees (CD&V), schepen van Verkeer

Vanhees wijst naar de lange rij gele rijpaaltjes die ter hoogte van de Brugstraat zijn opgetrokken. Die voorkomen dat wagens de vierbaansweg nog kunnen oversteken. "Veel chauffeurs probeerden daar vroeger over te steken, maar raakten in de problemen omdat het verkeer van rechts erg snel kwam aanrijden." 

Aan het kruispunt met de Nijverheidsstraat zijn ook ingrepen gebeurd. Welke weet de schepen niet meer precies. Iets met de lichten, denkt hij. "Maar het is niet zo dat hier nog veel ongevallen gebeuren. Of dat blijkt althans niet uit onze statistieken."

Blikschade

Als de term zwart punt al gebruikt moet worden in Beringen, dan volgens de politicus eerder voor de Koolmijnlaan en de kruising met de Beverlosesteenweg of die met de Stationsstraat. "Daar vinden wel veel ongevallen plaats. Geen dodelijke gelukkig, en ook niet zo vaak met zwakke weggebruikers. Meestal gaat het om blikschade." 

Navraag in het centrum leert dat verschillende inwoners de visie van de schepen genegen zijn. "De Kasteletsingel? Ja, die is gevaarlijk. Maar bent u al eens op de Koolmijnlaan geweest? Daar loopt het pas mis", zegt Danny Vandeweyer, cafébaas in Het Hert. Een klant van hem werd onlangs nog van zijn fiets gereden. "En het wordt daar alleen maar drukker." In het café wordt instemmend geknikt. "Ik ken mensen die helemaal omrijden met de fiets om tot hier te komen, louter en alleen om die gevaarlijke baan te vermijden", treedt iemand anders bij.

Racebaan

Er mogen volgens de schepen dan weinig ongevallen gebeuren op Kasteletsingel, de omgeving kun je bezwaarlijk veilig noemen. Tenminste voor fietsers. Die rijden op een smal padje, vlak naast auto’s die veel sneller dan de toegestane 70 kilometer per uur voorbijrazen. 

“Wat mij betreft mag hier nog altijd werk van gemaakt worden", zegt Eric Schiepers. De man fietst regelmatig langs de Kasteletsingel. Zoals gistermiddag, samen met zijn dochter van negen, naar de dansles. Dat is toch altijd een beetje het hart vasthouden, geeft hij mee. “Ja, er zijn wel wat dingen veranderd. De paaltjes en de snelheid van 90 naar 70. Maar voor mij is dat niet voldoende."

'Als ik op dat kruispunt niet erg oplette, dan was ik al lang dood geweest'
Yvette Boydens (Beringen)

 Yvette Boydens geeft hem gelijk. Ze woonde tot vorig jaar aan de Nijverheidsstraat en stapte toen nog regelmatig op de fiets. “Als ik op dat kruispunt niet erg oplette, dan was ik al lang dood geweest.” Volgens haar zijn de chauffeurs daar maar met één ding bezig, en dat is het licht dat op groen springt. “Fietsers zien ze gewoonweg niet.”

Consensus

Volgens schepen Vanhees is het wel zo dat de Kasteletsingel nog heraangelegd zal worden. "Op de uitvoering daarvan wachten we al even. Alles hangt samen met de verhoging van de kanaalbruggen. Het heeft even geduurd eer dat plan goedgekeurd werd. Over de heraanleg van de straten is nog geen consensus."

Eric Schiepers lacht als hij hoort over het gebrek aan consensus. "Zo gaat dat meestal, zeker?" Hij snapt de reacties wel. Van mensen die de Koolmijnlaan "zwarter" vinden. "Ik heb eerlijk gezegd lange tijd hetzelfde gedacht.  Maar eenmaal je zelf op de fiets zit en hierlangs moet, dan is het anders. Dan zie je hoe lastig het is. Dat de statistieken nu nog weinig ongevallen laten zien, daar heb je dan niets aan."