© Walter Saenen

Bekende brasserie Gustav op de Rooseveltplaats failliet: “Minder personeel: alleen zo overleven we de werken”

Gemiddeld moeten ondernemers bij serieuze werken voor hun deur rekenen op 30% minder omzet, stelt Unizo Antwerpen-Stad. Nu de bekende brasserie Gustav op de Rooseveltplaats failliet is, bereidt de concurrentie zich voor. “We zullen creatief moeten zijn, of we boeken serieuze verliezen door de werkzaamheden.”

sylvia mariën

Wie zich parallel met de Leien met de auto wil bewegen tussen pakweg het Stadspark en Antwerpen-Noord, via de Quellinstraat, raakt verbazend snel vooruit. Kennelijk hebben veel automobilisten al afgehaakt en vermijden ze de omgeving, waardoor dat verkeer veel vlotter verloopt dan voor de knip van de Leien en aanverwante werken.

Dat stellen we vast aan de Rooseveltplaats, waar volop gewerkt wordt aan de kant van de Opera. De heraanleg daarvan is afgelopen zomer begonnen en zal ruim twee jaar duren. Er zullen in de toekomst minder bussen tot op de Rooseveltplaats rijden, waardoor er minder perrons zullen zijn, en meer open ruimte.

Die werken hebben een eerste ‘slachtoffer’ gemaakt – toch naar eigen zeggen. Op 11 januari is de bvba Fleer, het bedrijf dat brasserie Gustav uitbaatte, officieel failliet gegaan. De bekende zaak, het officieuze café van de Opera, was al een tijd niet meer open. “Het werd ons zeer moeilijk gemaakt”, stelde Nico Pepa. “Klanten moesten door het slijk ploeteren om tot bij ons te geraken. Gustav werd zelfs afgesloten met een stelling en een lint. Dat overleeft geen enkele handelszaak.”

Zomer zonder terras

Aan de overkant van de Rooseveltplaats, naast het atheneum, bereidt Fabrice Giaimo, manager van de Antwerp Inn (de voormalige Terminus), zich voor op een verschuiving van de werken tot voor zijn deur, allicht vanaf april, mei. “Dat wordt dus een zomer zonder terras hier voor de deur”, zegt Giaimo. “Er zullen hier veel minder bussen stoppen, dus die klanten ben ik dan kwijt. En voor oudere klanten die te voet moeten komen, is het Centraal Station ver. We gaan ons moeten aanpassen, sowieso. We zullen het tijdelijk met minder personeel doen, de zaak verkleinen zeg maar, in de hoop dat we na de werken aan een heel ander plein weer groot kunnen worden.”

Pessimistischer klinkt Giaimo’s buur, Michel Vangoethem van café Pool Planet. Hij is ook nog niet voorbereid. “Ik was van plan mij deze week te informeren over de verdere plannen, maar ik weet eerlijk gezegd niet waar en hoe. Alleszins durf ik te zeggen dat het voor mij nu al rampzalig is, mijn omzet is tot een derde teruggevallen. Er is hier gewoon geen beweging meer in de buurt.”

Volgens Nico Volckeryck van Unizo Stad-Antwerpen is het gangbaar dat ondernemers bij serieuze openbare werken voor hun deur zo’n 30% minder omzet draaien. “Het zou goed zijn als men hen wat meer ademruimte zou kunnen geven. Want de hinderpremie (voor kleine ondernemingen, red.) is peanuts.”

© Walter Saenen - WAS

Geen impact op ticketverkoop

Toch zijn er ook ‘winnaars’. Het pop-upcafé dat de Opera zelf op 7 december opende, nauwelijks een paar meter voorbij ex-brasserie Gustav, zit altijd vol, zegt Wilfried Eetezonne, woordvoerder van Opera Ballet Vlaanderen. “We zien dat ook als een fijn alternatief voor de mensen uit de buurt. De werken hebben bovendien nauwelijks impact op de ticketverkoop van de Opera.”

En een andere cultuurspeler vlakbij, bioscoop UGC, heeft ook niet te klagen. “We hebben meer last gehad van die eerste terreurdreiging dan van de Noorderlijn-werken en de ontmanteling van de Antwerp Tower”, zegt directeur Michael De Geynst. “Ik heb de indruk dat er meer angst voor die werken wordt gecreëerd dan er daadwerkelijk hinder is. Ons gebouw is van alle kanten perfect bereikbaar en parkeren kan ondergronds. Ook de toeristen, studenten en Antwerpenaars raken hier vlot te voet of met het openbaar vervoer. Het enige waarover we kunnen klagen, zijn de stofwolken die vrijkomen. Stof kruipt in de filters van onze airco.”

© Walter Saenen - WAS