© Victoriano Moreno

“Enkel slimme kilometerheffing voor alle voertuigen kan files echt oplossen”

De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft amper een effect op de verkeersdrukte. Dat meldt werkgeversorganisatie Voka dinsdag in een reactie op de cijfers van Viapass, het publieke orgaan dat de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert in België.

“Willen we onze mobiliteit echt structureel verbeteren, dan moeten we werk maken van een slimme kilometerheffing voor al het wegvervoer”, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

“Twee jaar na de invoering van de kilometerheffing kunnen we besluiten dat dit vooral een extra kost is voor onze bedrijven. Een echte mobiliteitsoplossing is het niet”, aldus Maertens. “Dagelijks sneuvelen er filerecords. De nood om iets te doen was nog nooit zo groot.”

Voka meent dat enkel bij de uitbreiding van het systeem van de kilometerheffing naar een slimme heffing (variërend in functie van plaats en tijdstip) die geldt voor alle voertuigen, dus zowel voor vrachtwagens als personenwagens, een echte mobiliteitsshift gerealiseerd kan worden. Wie weinig, buiten de spits en met een milieuvriendelijk voertuig rijdt, moet daarbij minder betalen. Wie veel, in de spits en met een vervuilende wagen rijdt, moet dan meer betalen.

“Enkel focussen op het goederenvervoer is onvoldoende”, aldus Maertens. “Het mobiliteitsprobleem kunnen we enkel aanpakken als iedereen een inspanning doet. We roepen de Vlaamse regering op om versneld werk te maken van de invoering van een algemene kilometerheffing.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER