© bfs

Plannen in de maak om auto te weren uit stadsbos Puitvoet

De stad Sint-Niklaas heeft plannen om al het autoverkeer uit stadsbos Puitvoet te weren. Vooral op zondag is het er een drukte door parkerende ouders die hun kinderen naar de jeugdbeweging brengen. Een parking aan de rand van het domein moet de oplossing bieden.

bert foubert

Tijdens weekenddagen is het aan de lange dreef in het Industriepark-West een komen en gaan van ouders die hun kinderen brengen naar de lokalen van de scouts of KSA in het stadsbos Puitvoet. Ook de leden van de Wase Tennisclub vinden langs die weg de toegang naar hun terreinen. Een draaien en keren van auto’s dat in combinatie met heel wat fietsverkeer en wandelaars tot gevaarlijke situaties leidt.

Dat vindt ook schepen Wout De Meester (Groen), die plannen klaar heeft om het autoverkeer volledig te weren uit het bos. “Het gewemel van kinderen en het manoeuvreren van autobestuurders: dat is geen ideale combinatie”, weet hij. “Puitvoet is één van de grote bosgebieden in onze stad. Autoverkeer toelaten tot in het centrum van dat gebied is misschien niet meer van deze tijd. Door auto’s te weren uit het bos kan de natuurwaarde ervan alleen maar toenemen. De site wordt er meteen ook nog een pak veiliger door.”

De plannen voor een autovrij Puitvoet zijn ondertussen al heel concreet. Het stadsbestuur heeft gesprekken aangeknoopt met de eigenaar van een braakliggend terrein dat tegenover de ingang van het bosdomein in het Industriepark-West ligt.

Veilige oversteekplaats

“De onderhandelingen zijn bezig om dat terrein te kunnen huren en er een autoparking van te maken. Zodra dat gelukt is, wordt er een veilige oversteekplaats gecreëerd naar het bos. Vanaf daar wordt iedereen via een pad dat goed toegankelijk is Puitvoet binnengeleid. Nog voor het begin van de zomervakantie wil ik met alle verenigingen en groepen die actief zijn op Puitvoet rond de tafel gaan zitten om hun opmerkingen en bekommernissen over onze plannen te weten.”

De komst van een parking aan de rand van Puitvoet betekent niet dat er geen enkele auto het domein nog op kan rijden. “Er moeten altijd leveringen kunnen gebeuren”, zegt schepen De Meester. “Er is wel een groot verschil tussen een enkele auto met materiaal en tenten voor een kamp en het verkeer dat de dreef nu moet slikken.”