© Jan Van der Perre

Open Vld’er vraagt meer steun voor zelfstandigen in moeilijkheden: “Laat ons de ondernemer redden”

Antwerps OCMW-ondervoorzitter Axel Polis (Open Vld) pleit ervoor dat maatschappelijk assistenten van het OCMW een training kunnen volgen om zelfstandigheden in (financiële) moeilijkheden beter te kunnen ondersteunen.

JaS

Antwerpenaar Karel Lemmens startte in 2009 met brasserie Het Duvels Genot op het Eilandje in Antwerpen. In 2015 moest hij de boeken neerleggen. Lemmens zat diep in de schulden en klopte aan bij de mutualiteiten, waar ze hem niet konden helpen. Na een oproep op Facebook kreeg hij het advies om naar het OCMW te stappen. “De maatschappelijk werkster deed haar werk perfect”, benadrukt Lemmens. “Het OCMW stelde voor om mijn schulden voor te schieten in de vorm van een lening, maar omdat ik tot over mijn oren in de schulden zat, ben ik er niet op ingegaan. Een andere oplossing of doorverwijzing is mij toen niet aangereikt. Gelukkig had ik meteen na het faillissement werk gevonden en ben ik niet ziek gevallen, maar extra ondersteuning had me toen wel kunnen helpen.

Lemmens wordt ondertussen geholpen door Dyzo, een organisatie, verbonden aan UNIZO die (ex-)zelfstandigen in moeilijkheden helpt. Dyzo werkt al twee jaar samen met het OCMW, die dossiers aan de organisatie doorgeeft. Het gaat dan onder meer over juridische bijstand en bemiddeling met schuldeisers.

Volgens Antwerps OCMW-ondervoorzitter Axel Polis is die samenwerking belangrijk en is de eerstelijnshulp van het OCMW zo al sterk verbeterd. Toch pleit hij voor een bredere aanpak en dat door op structurele basis maatschappelijke assistenten te trainen om beter de situatie van zelfstandigen in moeilijkheden te herkennen. Dat betekent voor Polis dat op elk sociaal centrum een assistent aanwezig is die als eerstelijnshulp voor zelfstandigen kan optreden, de situatie kan inschatten en correct kan doorverwijzen.

“Erger voorkomen”

“Met het OCMW hebben we als kerntaak mensen een tweede kans te geven”, zegt Polis. “Dat moet ook gelden voor ondernemers. Door onze maatschappelijke assistenten meer inzicht te geven in de sociale situatie van zelfstandigen in moeilijkheden kunnen we niet alleen sneller en beter begeleiden, maar kunnen we ook erger voorkomen. In veel gevallen is de onderneming niet meer te redden, laten we dan ten minste de ondernemer redden.”

Kim Roosen, diensthoofd van de dienst Collectieve Schuldenregeling en Schuldbemiddeling van het Antwerpse OCMW erkent dat betere begeleiding voor zelfstandigen nodig is. “Daarom zijn we twee jaar geleden met Dyzo in zee gegaan”, zegt Roosen. “Het is een erg specifiek, complex en vaak juridisch kluwen dat heel anders is dan bij de typische OCMW-klant. We hebben de afgelopen jaren al veel vooruitgang geboekt, maar het kan altijd beter. In elk sociaal centrum iemand met expertise in problemen bij zelfstandigen, lijkt ons niet zo’n goed idee, net omdat het zo’n moeilijke materie is. Het is beter om die expertise centraal te verzamelen en de maatschappelijk assistentes de tools te geven om te detecteren en door te verwijzen.”