In heel Vlaanderen neemt autobezit toe. Heel Vlaanderen? Nee, deze stad biedt moedig weerstand

De Gentenaar kickt voorzichtig af van het idee dat iedereen zijn of haar eigen auto moet hebben. Dat tonen nieuwe cijfers van de FOD Economie. Traag, maar gestaag daalt het autobezit in Gent. In de rest van Vlaanderen niet.

bert staes

107.347 personenwagens: zo veel auto’s waren op 1 augustus 2017 ingeschreven in Gent. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die de FOD Economie vorige week bekendmaakte. Dat zijn 414 auto’s voor elke 1.000 Gentenaars. Drie jaar geleden waren dat er nog 418.

Het gemiddelde autobezit daalt in Gent al drie jaar op rij. De inwoners kicken stilaan af van het idee dat elke inwoner of lid van een gezin zijn of haar eigen ­auto moet hebben.

Die evolutie gaat zeer traag: het aantal auto’s per 1.000 Gentenaars daalde op drie jaar tijd met nog geen procent (-0,89). Maar daarmee is Gent wel de uitzondering in Vlaanderen, blijkt uit de cijfers. Antwerpen heeft minder auto’s per 1.000 inwoners (389) maar het autobezit blijft er jaar na jaar stijgen, met 2,2 procent sinds 2014. Ook in Brugge, Leuven en Aalst neemt het auto­bezit toe. Op Belgisch niveau bedraagt de stijging zelfs 2,56 procent sinds 2014. Alleen Mechelen toont net als Gent een dalende trend, maar slechts met exact 0,01 procent op drie jaar.

© pvl

De verklaring is niet ver te zoeken: Gent ontmoedigt al jaren autogebruik en stimuleert de fiets en het openbaar vervoer. En dan gaat het niet alleen over het circulatieplan. Parkeren is steeds moeilijker en duurder. Een tweede bewonerskaart is niet langer gratis. En: autodelen is populair.

Bevordering werkt

“We zitten al boven de 7.500 Gentenaars die autodelen”, zegt Jeffrey Matthijs van koepelorganisatie Autodelen.net. “Het belangrijkste verschil is dat Gent effectief maatregelen neemt om autodelen te bevorderen.” De lijst is lang: steeds meer parkeerplaatsen enkel voor deelauto’s, een speciale parkeerkaart voor deelauto’s, budget voor promotie en campagnes van autodelers ...

En er is geld. Gentenaars kunnen forse subsidies krijgen, tot 6.000 euro voor een elektrische deelauto. Van een autodeel-abonnement kan iedereen 35 euro terugkrijgen uit de stadskas.

Middenklassers

“Gent biedt een totaalconcept aan”, zegt Matthijs. “Dat werkt. De jongste maanden zien we het aantal autodelers nog sterker stijgen.” Vaak gaat het wel om jonge, hogeropgeleide middenklassers, bevestigt hij. “Maar we zien autodelen ook groeien bij senioren en andere groepen, ook buiten de steden.”

Het dalende autobezit betekent overigens niet dat er geen wagens meer bijkomen in Gent. Net zoals het aantal Gentenaars elk jaar stijgt, neemt ook het aantal ingeschreven auto’s nog toe. Tussen 2014 en 2017 kwamen er netto nog 2.358 personenwagens bij.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen