Nederland heeft met ruim tweehonderd schepen de grootste nog varende historische zeilvloot ter wereld. De schepen werden vroeger gebruikt voor de vrachtvaart, maar werden rond de jaren zeventig omgebouwd tot groepsaccommodaties.
"De minister van Infrastructuur en Waterstaat is voortvarend aan de slag gegaan met onder meer de Inspectie Leefomgeving en Transport, de schippers en de eigenaren van de zeilschepen. Het is positief dat alle partijen zich inzetten om de veiligheidsrisico's zo klein mogelijk te houden", zegt Chris van Dam, voorzitter van de OVV.
Van alle historische schepen zijn de mast, de zeilen en het touwwerk gecontroleerd. De schepen die niet aan de norm voldoen, mogen niet uitvaren. De OVV roept op om met nieuwe kennis en expertise kritisch te blijven kijken naar de normen en het toezicht.
Het nieuwe rapport volgt op een rapport uit september 2023, dat de vloot wees op de veiligheid van de schepen. In 2022 vonden twee dodelijke ongelukken plaats doordat een giek afbrak. In de zomer kwam een twaalfjarig meisje om het leven toen een giek op haar terechtkwam. De giek was afgebroken door houtrot. Later overleed een 79-jarige man door een soortgelijk ongeluk.