In heel ons land worden op dit moment glasvezelnetwerken aangelegd. KPN heeft al 59 procent van alle huishoudens aangesloten op zijn glasvezelnetwerk, meldt het bedrijf in zijn kwartaalcijfers over het eerste kwartaal van dit jaar.
Overal waar KPN zijn eigen glasvezelnetwerk heeft aangelegd, zet de provider de ouderwetse telefoonlijn uit. De glasvezelkabel vervangt daarmee de telefoonlijn. KPN heeft naar eigen zeggen bij ruim drie miljoen huizen de telefoonlijn al uitgezet.
Dat betekent dus niet dat mensen die nog bellen via de vaste telefoonlijn hun telefoonlijn en telefoonnummer kwijt zijn. Als je telefoonlijn wordt uitgezet, bel je voortaan via het glasvezelnetwerk van KPN.
Maar met het uitzetten van de telefoonlijn verdwijnt wel concurrentie. In het midden van de jaren negentig werd de telecommarkt geprivatiseerd en werd KPN de eigenaar van het landelijke telefoonnetwerk. In ruil daarvoor moest KPN concurrenten toelaten op het telefoonnet.
Daardoor kun je via de telefoonlijn internetabonnementen bij andere providers afsluiten. Die zijn 10 tot 15 euro per maand goedkoper dan het aanbod van KPN.
Eigen netwerk, dus minder verplichtingen
De aanleg van het glasvezelnetwerk betaalt KPN zelf. Daardoor is KPN niet verplicht concurrenten toe te laten op zijn glasvezelnetwerk. Maar om toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) tevreden te houden, laat de provider concurrenten vrijwillig toe op zijn glasvezelnetwerk.
Daardoor kun je bij bijvoorbeeld Odido, Online.nl of Budget Alles-in-1 een internetabonnement afsluiten op het glasvezelnetwerk van KPN. Maar in de praktijk ben je bij deze bedrijven duurder uit dan bij KPN zelf. Daardoor is er feitelijk geen concurrentie op het glasvezelnetwerk van KPN, zoals dat wel het geval was op de telefoonlijn.
In gebieden waar bedrijven zoals Delta of Open Dutch Fiber glasvezelnetwerken aanleggen, zet KPN de telefoonlijn niet uit. Zo kan KPN in deze gebieden blijven concurreren met lokale glasvezelaanbieders. In deze regio's zie je dat glasvezelabonnementen soms tot 10 euro goedkoper zijn dan het vergelijkbare glasvezelaanbod van KPN.
Prijsverhogingen stuwen operationele winst
KPN verhoogt de prijzen voor zijn internetabonnementen ieder jaar. Vorig jaar gingen de tarieven voor internetabonnementen met 6,4 procent omhoog. De prijzen voor mobiele abonnementen stegen vorig jaar oktober zelfs met 8,4 procent. Die prijsstijgingen zijn terug te zien in de omzet van de provider.
De omzet uit internetabonnementen steeg in vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar met 3,6 procent naar 450 miljoen euro. Iedere internetklant levert KPN een gemiddelde omzet van 54 euro per maand op, blijkt uit de kwartaalcijfers.
Door rente en belastingen is de nettowinst van KPN met 11 procent gedaald. In het eerste kwartaal van vorig jaar bedroeg de nettowinst 196 miljoen euro, in de eerste drie maanden van dit jaar 175 miljoen euro.
Toch doet KPN het niet slecht. Economen kijken vooral naar de operationele winst. Die steeg ten opzichte van vorig jaar met 6,8 procent tot 337 miljoen euro. Daarin zijn de doorgevoerde prijsverhogingen goed zichtbaar.
NUjij: Uitgelichte reacties