Van Dijk vecht voor plaats op markt digitaal lesmateriaal
Kampen
Carmel koopt jaarlijks lesmateriaal in voor 38.000 leerlingen van ruim vijftig scholen. De koepel wil papieren boeken in het voortgezet onderwijs zo veel mogelijk vervangen door digitaal onderwijsmateriaal.
Het is gebruikelijk dat de aanbesteding van die lesmethoden, waarvoor de overheid 320 euro per scholier beschikbaar stelt, loopt via schoolboekendistributeurs als Van Dijk Educatie. Dat het bedrijf nu door Carmel wordt gepasseerd, omdat digitale methodieken het eenvoudiger maken rechtstreeks te onderhandelen met uitgevers, ervaart de distributeur als onrechtvaardig.
De aanbestedingswet stelt dat elke geïnteresseerde gelijke kansen moet hebben zich in te schrijven voor een opdracht. Volgens Van Dijk lag nu op voorhand al vast dat de uitgevers Malmberg, ThiemeMeulenhoff en Noordhoff de belangrijkste opdrachten zouden krijgen van de scholenkoepel. De advocaat van de distributeur eist daarom dat de aanbesteding wordt teruggedraaid en opnieuw uitgevoerd.
lichtere schooltassen
De door Carmel gewenste digitalisering van onderwijsmethoden moet niet alleen lichtere schooltassen opleveren, maar ook methoden die gemakkelijker kunnen worden aangepast aan de actualiteit, sneller en flexibeler worden gebruikt door docenten en beter toegespitst op de persoonlijke capaciteiten van scholieren.
Het is niet de eerste keer dat de verlangde omslag het Hengelose Carmelcollege en Van Dijk Educatie, dat toebehoort aan het Brits-Amerikaanse investeringsfonds Towerbrook, in de rechtszaal samenbrengt. In 2016 spande de distributeur een kort geding aan nadat Carmel op een paar scholen experimenteerde met digitale methoden voor wiskunde en biologie. Recent, na de bekendmaking van de voorlopige gunning voor de huidige aanbesteding, stapte Van Dijk opnieuw naar de rechter. Die wees de eis af, waarna het bedrijf een hoger beroep aanspande dat momenteel nog loopt.
Barent Momma, bestuursvoorzitter van Van Dijk-moederbedrijf TLN, noemt het vonnis in een persverklaring onduidelijk en te mager. ‘Er is niet inhoudelijk ingegaan op onze rechtsvragen. Onweersproken kan dit vonnis nadelige gevolgen hebben voor het onderwijs.’ Digitalisering van lesmethoden juicht Van Dijk Educatie volgens hem juist toe: ‘Wij lopen voorop in innovatie en gepersonaliseerd leren. Wij kunnen dus prima leveren wat Carmel vraagt op een efficiënte en betaalbare manier.’ <