Boeing-ramp biedt kans aan China
Peking
Dat bedrijf heeft met de C919 een sterke troef in handen als alternatief voor de Boeing 737 MAX, maar ook voor de Airbus A320neo.
Volgens Comac zijn wereldwijd inmiddels 800 C919’s besteld. Het vliegtuig biedt plaats aan circa 170 passagiers. China nam volgens kenners een ambitieuze gok om vanuit het niets een luchtvaartindustrie op te bouwen. Het wil de greep van westerse bedrijven op die industrie verbreken. China was na de vliegramp van zondag in Ethiopië een van de eerste landen die hun luchtruim sloten voor de Boeing 737 MAX. Chinese maatschappijen waren vorig jaar goed voor 14 procent van de Boeing-omzet.
Met zeker tien maatschappijen wereldwijd die twijfelen over hun eerdere bestelling bij Boeing liggen er kansen voor Comac, menen kenners. Alleen al in China zullen de komende twintig jaar zo’n 9000 nieuwe toestellen nodig zijn, waarvan het leeuwendeel geschikt moet zijn voor korte en middellange afstanden.
Naast de C919 werkt China samen met het Russische United Aircraft Corp aan de CR929, die ook op langere vluchten kan worden ingezet. Ook bouwt Comac een trainingscentrum voor onderhoudstechnici, stewards en andere medewerkers.
spionage
De motoren van de C919 zijn van CFM International, een samenwerking tussen het Amerikaanse General Electric en het Franse Safran. China heeft zelf nog niet de capaciteit om motoren voor commerciële vliegtuigen te ontwerpen en produceren. De technologie die met de productie van motoren is gemoeid, vormt de kern van een recente rel tussen China en de VS over vermeende spionage. <