Direct naar artikelinhoud
Fruitstickers

Stickertje houdt uw appel of mango twee weken langer vers

Een Belgisch biotechteam werkt samen met het Amerikaanse bedrijf StixFresh aan het stickertje.Beeld RV

We gooien bijna de helft van ons vers fruit weg omdat het rot is voor we het opeten. Maar aan die immense verspilling zou nog dit jaar een einde kunnen komen. Een Belgisch biotechteam werkt samen met een Amerikaans bedrijf aan een stickertje dat het rottingsproces aanzienlijk vertraagt. 

Het oorspronkelijke idee komt van de Maleisiër Zhafri Zainudin, die nadacht over een goedkope, natuurlijke manier om fruit langer goed te houden en uitkwam bij de stickertjes die vaak op fruit kleven. “Als ik daarop stoffen kan aanbrengen die geleidelijk verdampen en de vrucht beschermen tegen schimmelinfecties, zal het fruit langer goed blijven”, was zijn basisidee.

Zainudin ontwikkelde het idee verder bij de Amerikaanse start-up StixFresh. Bij het meest grootschalige onderzoek werden stickers aangebracht op 70.000 papaya’s. De resultaten waren hoopgevend, maar niet altijd even consistent. 

En zo kwam StixFresh uiteindelijk uit bij onze landgenoot Patrick Van Dijck, die met soortgelijk onderzoek bezig was, maar dan rond schimmels bij mensen. Van Dijck en zijn team hebben nu 450.000 euro gekregen van Vlaio (Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen) om het fruitstickertje helemaal op punt te stellen.

Schimmels

“Op de niet-klevende kant van de stickers is een speciale coating aangebracht”, legt hij uit. “De stoffen in de coating verdampen geleidelijk en vermijden dat de sporen van schimmels die op de schil zijn terechtgekomen, kunnen kiemen.”

De stoffen waarover Van Dijck het heeft, zijn plantenextracten en ingrediënten zoals bijenwas. Puur natuur.

Van Dijck denkt in oktober rond te zijn met zijn onderzoek, in november zouden de stickers al verkocht kunnen worden. Voor 2 dollarcent per stuk, de prijs van ons fruit gaat niet meteen de hoogte inschieten. “We zijn ervan overtuigd dat het effect heel groot kan zijn. In Amerika wordt 50 procent van het fruit weggegooid voor het geconsumeerd kan worden. Dat gaat jaarlijks om 24 miljard dollar. Wij maken ons sterk dat we met onze stickers 20 procent van die omzet kunnen redden en zo de afvalberg ook een stuk kleiner maken.”

Ook voor particulieren

Voor België zijn geen cijfers over weggegooid fruit beschikbaar, maar Van Dijck denkt dat de percentages vergelijkbaar zijn. “Grote bedrijven staan dan ook te trappelen om onze stickers te kopen. Maar de zelfklevertjes zullen ook beschikbaar zijn voor particulieren. Dan kun je thuis zelf een sticker plakken op de appelen of de peren die je bij een lokale fruitboer hebt gekocht.”

Eenmaal de eerste stickers gelanceerd zijn, hoeft het onderzoek niet te stoppen, denkt Van Dijck. “Elke fruitsoort en elke schimmel vergen een andere aanpak. Een mango uit Brazilië zal een andere sticker nodig hebben dan één uit China. Bovendien zijn er ook vruchten waarop je moeilijk een sticker kunt plakken, zoals bosbessen of aardbeien. Daar gaan we proberen een sticker te ontwikkelen voor de doosjes.”