Luchtvaart

Brussels minister Maron wil vergunning Brussels Airport aanvechten

Volgens Maron werd bij de toekenning van de vergunning aan Brussels Airport geen rekening gehouden met de verzuchtingen van de Brusselaars.© belga

Alain Maron, de Brusselse minister voor Leefmilieu, wil in beroep gaan tegen de nieuwe omgevingsvergunning voor Brussels Airport, die werd afgeleverd door het Vlaamse Gewest. Hij vindt dat er “geen rekening is gehouden met de vragen van de Brusselse regering”, maar krijgt daarvoor geen steun van coalitiepartner Open VLD.

Belga

De Brusselse minister voor Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) kondigt aan in beroep te gaan tegen de nieuwe omgevingsvergunning die Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft afgeleverd voor Brussels Airport. “Na analyse door onze advocaten blijken er elementen te bestaan die een beroep tegen de vergunning rechtvaardigen”, verklaarde Maron donderdag aan Belga.

Volgens de Brusselse minister werd bij de toekenning van de vergunning geen rekening gehouden met de verzuchtingen van de Brusselaars. Ze is niet ambitieus genoeg voor het welzijn en de gezondheid van de omwonenden van de luchthaven, klinkt het. En bovendien zou de vergunning gebaseerd zijn op een “ruim onvolledig” effectenrapport.

“Gezien de impact van de vergunning op de Brusselse bevolking en het geen rekening houden met de vragen van de Brusselse regering, zal ik volgende donderdag voorstellen om de procedure van belangenconflict te starten tegen de vergunning”, aldus Maron.

Niet op een lijn

Maar de vraag is of hij daarvoor voldoende steun zal vinden bij zijn coalitiepartners. Brussels minister van Financiën Sven Gatz (Open VLD) is het alvast niet eens met zijn Ecolo-collega, zei hij donderdagmiddag aan Belga. Gatz wijst erop dat de vergunning, die er kwam na een lang proces, evenwichtiger en beter is dan de huidige vergunningen. “Er wordt iets gedaan aan de geluidsoverlast, waarbij natuurlijk de Brusselse geluidsnormen dienen gerespecteerd te worden, en aan de milieuoverlast”, aldus de Open VLD-minister.

Daarnaast dient er voor hem ook rekening gehouden met de economische impact van de luchthaven voor het Brussels Gewest en de hele metropolitane regio, die heel groot is. In toenemende mate zijn heel wat laaggeschoolden aan het werk in en rond Brussels Airport. Gatz is ook verbaasd dat de kwestie op de ministerraad van donderdag niet ter sprake is gekomen. Tegenover Bruzz zegt hij formeel “dat het beroep er niet zal komen”.

De Brusselse regering gevraagd om in de nieuwe vergunning het aantal vliegbewegingen te beperken tot 220.000 per jaar, rekening te houden met de Brusselse geluidsnormen, de nachtvluchten te verbieden en een vernieuwing van de vloot met minder luidruchtige vliegtuigen op te leggen, zegt Maron. In de vergunning die Demir heeft afgeleverd is er sprake van maximum 240.000 vliegbewegingen per jaar. Brussels Airport heeft daarbij nog ruimte om te groeien, want vorig jaar waren er ongeveer 192.000 vluchtbewegingen.

Volgens Maron werkt het gewest samen met de Brusselse gemeenten om de belangen van de inwoners van de hoofdstad te verdedigen. Hij betreurt dat de Vlaamse regering “het welzijn en de gezondheid van tienduizenden omwonenden van de luchthaven, Vlamingen, Brusselaars en Walen, opoffert voor de kortetermijnbelangen van de luchthaven en een onevenwichtige en voorbijgestreefde visie op economische ontwikkeling.”