Elon Musk: "Loop weg uit nutteloze vergaderingen"
Eindeloos vergaderen, Elon Musk, CEO van Tesla, is er klaar mee. Om de productiesnelheid van de Tesla Model 3 te verhogen, vraagt hij zijn personeel het aantal nutteloze vergaderingen tot een minimum te beperken.
Model 3 is met een prijs van zo’n 33.000 euro bedoeld als dé Tesla-auto voor de massa. Maar door problemen met het geautomatiseerde productieproces heeft het bedrijf een grote leveringsachterstand opgelopen. Het werk bij de fabrieken van Tesla in Californië ligt tijdelijk stil in afwachting van upgrades die de productie tegen het einde van juni van 2.000 naar 6.000 auto’s kunnen verhogen.
In een gelekte e-mail van de CEO aan het hele personeelsbestand beschrijft Musk andere manieren waarop het personeel de bedrijfsvoering zou kunnen stroomlijnen. Om efficiënter te werken, mogen werknemers weglopen uit onproductieve vergaderingen. In zijn mail noemt hij grote vergaderingen ‘de plaag van grote bedrijven’. "Het is niet onbeleefd om weg te lopen, het is onbeleefd om iemand te dwingen te blijven en zijn tijd te verdoen’’, schrijft hij. Als er toch een meeting plaats moet vinden, moet deze ‘erg kort’ worden gehouden.
Het is niet onbeleefd om weg te lopen, het is onbeleefd om iemand te dwingen te blijven en zijn tijd te verdoen
Hiërarchie
Om de klus gedaan te krijgen, mag het personeel de werkvloerhiërarchie omzeilen. Managers die daar een stokje voor willen steken, kunnen zich beter bedenken. Wie op zijn strepen gaat staan, ‘zal snel ergens anders werken’. Ook de bedrijfsregels zijn allerminst heilig. "Negeer de regels als het volgen ervan duidelijk belachelijk is."
Nut van vergaderen
De visie van Musk op vergaderen lijkt radicaal. Toch is hij niet de enige die twijfelt aan het nut van de traditionele meeting. Zo stelt ook de Britse arbeidspsycholoog Tony Crabbe, auteur van 'Nooit meer te druk' dat we anders naar het fenomeen moeten kijken om meer uit ons werk te halen. "Vergaderingen nemen veel van onze tijd en onze aandacht in beslag. We moeten ons afvragen hoe nuttig dat is."
Vergaderingen zijn volgens Crabbe vaak te lang, meestal een half uur of een uur. "Niet omdat we dat zelf zo bedacht hebben, maar omdat dat de standaardtijd daarvoor is in Outlook", legt hij uit. "Maar voor de meeste dingen die we willen bespreken, zouden we genoeg hebben aan 7 of 8 minuten.’’
De hele dag van vergadering naar vergadering gaan is niet erg productief. "Je wordt er dommer van, niet alleen omdat je er moe van wordt. Als je naar de tweede vergadering gaat, ligt je aandacht deels nog bij de eerste. Je neemt telkens minder aandacht – minder intellect – mee. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als je 5 of 6 vergaderingen op een dag hebt.’’
Naast vergaderingen korter maken, kun je nog iets doen om vers te blijven tussen afspraken door. "Voor je hersenen helpt het als je een helder punt zet achter de vergadering. Dat kun je heel simpel te doen door aan het einde van de meeting even een minuut te nemen om samen te vatten wat de kerngedachtes zijn die je zojuist besproken hebt. Dan kun je met je volle aandacht weer door naar de volgende.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
"Ja, overdreven automatisering bij Tesla was een fout, MIJN fout": Elon Musk vindt mensen nu toch "onderschat"
-
PREMIUM
Investeren in garage of parkeerplaats? “Bij dit type mag je een rendement van 2,5 à 4,5% verwachten”
Een garage of parkeerplaats kopen, is de makkelijkste en goedkoopste vastgoedinvestering. Het kan daarom verleidelijk zijn om eender wat te kopen, maar laat je niet misleiden. “Op sommige plekken steeg de waarde met 33 procent, maar elders daalde ze bijna evenveel”, waarschuwt HLN-vastgoedexpert Bjorn Cocquyt. Hij lijst op hoeveel je waar betaalt, helpt je een goede keuze te maken en zet je op weg voor de verhuur: “Voor 113.000 euro koop je hier drie parkeerplaatsen.” -
Tesla wil honderden extra werknemers die de klok rond aan Model 3 bouwen
Tesla wil honderden extra werknemers aanwerven om de klok rond wagens te gaan bouwen van zijn Model 3. Dat blijkt uit een uitgelekte e-mail van topman Elon Musk. -
-
Colruyt neemt minder winkels van Match en Smatch over
-
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
Voor een optimaal rendement van je zonnepanelen, is een regelmatige onderhoudsbeurt geen overbodige luxe. Maar hoe vaak moet je je zonnepanelen reinigen? Welke producten gebruik je daarvoor? En kan je dit zelf doen? Deze tips van bouwsite Livios helpen je op weg. -
Spaargids.be
Meer mensen vergeleken hypotheektarieven, tot vorige maand: “Het lijkt erop dat de consument het wat opgeeft”
Steeds meer mensen gebruiken de informatie van Spaargids.be om de tarieven van hypotheekleningen te vergelijken. Sinds begin vorig jaar haalde de gespecialiseerde website in drie maanden de kaap van 300.000 simulaties. Al was er vorige maand wel een trendbreuk. -
Tweede keer in drie maanden: Tesla schort productie Model 3 opnieuw op
-
Christelijke vakbond dient stakingsaanzegging in bij luchthaven Charleroi
-
Spaargids.be
Betaal jij met Payconiq? Dit is het prijskaartje voor jou en de handelaar
Sinds de lancering van Payconiq in 2016 zou het tarief voor een Payconiq-betaling nooit gewijzigd zijn, aldus de Bancontact Payconiq Company. Maar vanaf april is Payconiq wel duurder voor de handelaar. Merk je daar ook iets van als consument? En bestaan er alternatieven? Spaargids.be geeft een overzicht. -
Mijnenergie
Heb je zonnepanelen en draait je teller nog terug? Dan betaal je bij almaar meer leveranciers extra kosten
Veel eigenaars van zonnepanelen willen nog zo lang mogelijk gebruikmaken van de analoge energiemeter met terugdraaiende teller. Ze beogen zo een lagere energiefactuur ten opzichte van mochten ze een digitale meter hebben met gescheiden verbruik en injectie. Evenwel rekenen almaar meer energieleveranciers daar extra kosten voor aan. Nu zijn het er zes, en de kosten lopen op tot meer dan 300 euro per jaar. Mijnenergie.be schept duidelijkheid. -
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGeert Matthys
Dirk Sonck