Drones repareren gaten in het wegdek
Drones gaan in de nabije toekomst gaten in het wegdek repareren. De apparaten zijn nu al in staat om automatisch schade aan de weg te detecteren met behulp van camera's en het probleem op te lossen met een soort 3D-printer.
'Signaleren en volsmeren', dat is vrij vertaald de naam van het project van de Universiteit van Leeds, waarbij gaten in de weg in een vroegtijdig stadium automatisch worden aangepakt door slimme drones. Deze kunnen autonoom functioneren en hoeven dus niet op afstand worden bestuurd.
De aanpak van de drones is fundamenteel anders dan bij conventionele wegenbouw. Tot dusverre komen de bevoegde autoriteiten alleen opdagen wanneer de kuilen een probleem vormen. In de koudere helft van het jaar wordt daarbij vaak koud asfalt gebruikt, dat vaak schadelijke stoffen bevat. Drones kunnen deze zwarte smurrie in de nabije toekomst overbodig maken.
"Ze zien nu al de kleinste gaten in het wegdek en vullen ze op voordat ze een echt probleem worden", vertelt Raul Fuentes van de Universiteit van Leeds. De vliegende robots zijn volgens hem goedkoper en verstoren de verkeersstroom niet of nauwelijks. "Er zijn al succesvolle proefvluchten gemaakt, maar de drones zelf hebben nog niet het productiestadium bereikt", aldus Fuentes. De apparaten van de Universiteit van Leeds gaan ook kapotte straatlantaarns in kaart brengen en pijpleidingen controleren.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
Maak jij graag een ritje met de fiets langs de Belgische kust? Dan kom je wellicht ook op de dijk terecht. En daar gelden wel degelijk verkeersregels. Wij zetten op een rijtje waarop je moet letten om boetes te voorkomen. -
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
Het terugdraaien van kilometerstanden bij tweedehands auto’s vormt nog altijd een groot probleem. Gelukkig zijn er ook andere zaken dan de kilometerteller waaraan je kan aflezen of de gereden afstand realistisch is. We zetten enkele tips op een rijtje. -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
13 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDaniel Bamps
Daniel Bamps
emiel wouters
Lisette Theunis
Serge Godfroid