© kristof vadino

Jongeman komt om onder bus uit Lommel: “Dagelijks migranten die zich onder onze bussen verstoppen”

In Brussel is in de nacht van maandag op dinsdag een 20-jarige migrant uit Guinee om het leven gekomen die zich onder een bus had verstopt. De bus werd bestuurd door een chauffeur van het Lommelse Staf Cars, in onderaanneming van FlixBus. De chauffeurs van Staf Cars krijgen in Brussel dagelijks af te rekenen met migranten die met hun bus hopen mee te ‘liften’ richting Verenigd Koninkrijk. “Het is dweilen met de kraan open”, zegt zaakvoerder Paul Cremers.

Nele ACHTEN

Voor zijn vertrek vanuit het Noordstation in Brussel naar het Verenigd Koninkrijk had de chauffeur van Staf Cars al enkele migranten moeten verjagen die zich onder zijn bus wilden verstoppen. Een jongeman uit Guinee slaagde er toch in om zich te verstoppen, totdat enkele kilometers verder een chauffeur van een bus die uit de andere richting kwam de voeten van de verstekeling onder de bus opmerkte. Hij gebaarde naar de chauffeur van FlixBus dat er iemand onder zijn voertuig hing. Daarop remde de chauffeur, waardoor de bus automatisch langzaam naar beneden zakte. De migrant werd verpletterd. Het parket opende een onderzoek en de chauffeur werd al ondervraagd.

Extra controle

Volgens Paul Cremers, zaakvoerder van Staf Cars in Lommel, is het niet de eerste keer dat er incidenten zijn met migranten die willen meeliften met zijn bussen. “We maken dit dagelijks mee aan Brussel-Noord. Ze kruipen tussen de bagage of onder de bus. Continu zijn we er mee bezig. Het is dweilen met de kraan open.”

Buschauffeurs aan het Noordstation krijgen te weinig hulp van de politie, vindt Cremers. “Het is heel begrijpelijk dat bijvoorbeeld Soedanezen naar hier komen, ik zou hetzelfde doen in hun situatie. Dus moeten we de problemen daar gaan oplossen. En hier moet iedereen die toekomt geregistreerd worden, dan heeft het geen zin meer om naar het Verenigd Koninkrijk te gaan.”

Maatregelen

Voorlopig moet Staf Cars zelf voorkomen dat migranten aan boord van de bussen kruipen, al zijn ze wel in gesprek met de overheid over extra maatregelen. “We doen er alles aan om de veiligheid te garanderen. Bussen in Brussel hebben altijd twee chauffeurs en een begeleider aan boord om te zorgen dat migranten zich niet aan boord kunnen verstoppen. En voor we de Kanaaltunnel inrijden, is er nog een extra controle met honden.”

Veel hoop koestert Cremers niet dat het probleem snel zal opgelost worden, ook niet na dit drama. “Ik vrees ervoor. Alleen als we de stroom vanuit ons land naar Engeland doorbreken, zullen die roekeloze acties stoppen.”