Nicolas Maeterlinck

Curatoren Van Hool bevestigen definitieve overname van afdeling Industriële Voertuigen door GRW

De business unit van Van Hool Industriële Voertuigen wordt definitief overgenomen door GRW. Dat heeft het college van vier curatoren formeel meegedeeld.

GRW, een partnerbedrijf van het Duitse Schmitz Cargobull, is een Zuid-Afrikaanse producent van tankwagens en opleggers. Tegen begin juni wil GRW volledig operationeel zijn in Koningshooikt, met een tewerkstelling tot 350 medewerkers, zoals aangekondigd begin april. 

"De principiële overeenkomst met GRW werd gesloten op woensdag 10 april, gebaseerd op de bindende bieding", schrijven de curatoren. "Vandaag/woensdag is een definitieve overname-overeenkomst bekrachtigd door beide partijen. Financiële details van de overeenkomst worden niet bekendgemaakt."

Vakbonden

Volgens curator Jeroen Pinoy was het gemeenschappelijk vakbondsfront een grote hulp tijdens het hele proces, zeker met alle administratieve verplichtingen voor de 2.500 gewezen medewerkers. "We hebben nu alles kunnen formaliseren", aldus Pinoy.

"De productie van tankwagens, opleggers en tankcontainers kan worden opgestart." Voor wat de overname van de autobus- en autocaractiviteiten betreft, zijn de gesprekken met de VDL Groep nog lopende. Die zouden constructief zijn en "binnen de kortst mogelijke termijn worden afgesloten".

Dat GRW snel wou schakelen, hoeft niet te verbazen. Het was van groot belang om snel alle operationele activiteiten op te starten, zowel om de lopende orders af te werken als om de expertise van medewerkers te behouden. Die worden immers geïnformeerd door de VDAB over andere mogelijkheden.

Opstart in 3 fases

"Op maandag 29 april starten we officieel de productie opnieuw op", zegt CEO Gerhard van der Merwe. "De opstart zal in drie fases verlopen. In een eerste fase worden alle voertuigen die zich al in een eindfase bevinden, volledig afgewerkt door een beperkt aantal medewerkers."

"In een tweede fase worden onderdelen aangekocht en zelf geproduceerd. In de derde fase wordt de productie volledig opgestart en is het de doelstelling om tegen begin juni 2024 volledig operationeel te zijn."

GRW produceert jaarlijks 1.200 tankwagens met een personeelsbestand van 630 werknemers. Schmitz Cargobull produceert jaarlijks ongeveer 60.000 voertuigen met meer dan 6.000 werknemers en genereerde een omzet van ongeveer 2,6 miljard euro in het boekjaar 2022/23.

Meest gelezen