Google trekt strijd tegen desinformatie aan
Google maakt de komende drie jaar 300 miljoen dollar (244 miljoen euro) vrij voor de strijd tegen de verspreiding van desinformatie. Daarnaast wil de zoekmachine de journalistiek ondersteunen.
Het bedrijf zei dat het zijn systemen en ranglijsten heeft aangepast om mensen naar "meer gezaghebbende inhoud" te leiden op Google Zoeken en YouTube, vooral als het gaat om 'breaking' nieuws. Google zei dat malafide spelers vaak proberen onnauwkeurige inhoud naar boven te duwen op de platforms van Google.
Verkiezingen
Vorig jaar kreeg Google zware kritiek te verduren over de rol die het bedrijf speelde in de verspreiding van foute informatie tijdens de presidentsverkiezingen van 2016. De diensten van Google hebben een enorm bereik. Ongeveer 1,6 miljard mensen bekijken elke maand YouTube-video's.
"Hoewel we er alles aan doen om de meest gezaghebbende informatie te presenteren, zijn er veel gevallen waarin gebruikers informatie vinden die niet gezaghebbend is", aldus Richard Gringas, vice-president van nieuwsartikelen, verwijzend naar Google Zoeken. Gringas voegde eraan toe dat het bedrijf andere manieren probeert te vinden om mensen te helpen begrijpen dat "niet alle resultaten die ze zien betrouwbaar of accuraat zijn."
Geverifieerde gezaghebbende bronnen
Op de startpagina van YouTube is volgens Gringas al in tien landen een sectie geïntroduceerd met geverifieerde gezaghebbende bronnen, zodat gebruikers snel het nieuws van de dag krijgen. Hij zei dat YouTube van plan is de functie uit te breiden naar veel meer landen.
De techgigant zal ook een programma lanceren, Disinfo Lab, om verkeerde informatie te beteugelen. Google werkt ook samen met universiteiten en mediabedrijven om een initiatief te lanceren dat de digitale vaardigheden van jonge mensen in de Verenigde Staten moet verbeteren.
Online abonnees
Google is ook van plan nieuwsmedia te helpen online abonnees te bereiken. Een online functie die nog wordt getest, geeft uitgevers een beter idee van welke lezers geneigd zijn een nieuw abonnement te kopen. Het bedrijf zal uitgevers helpen vaststellen welke lezers meer geneigd zijn zich op nieuws te abonneren. De tool informeert ook uitgevers wanneer ze lezers moeten vragen zich te abonneren.
Volgens Google heeft de functie in een maand tijd geleid tot een verdrievoudiging van nieuwe digitale abonnementen bij de St. Louis Post-Dispatch, een van de eerste nieuwsmedia om deze online functie te testen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
“Apple stopt ontwikkeling elektrische auto”
-
Fitnessring, slimme bril en AirPods met camera’s (codenaam B798): Apple overweegt om deze nieuwe producten te ontwikkelen
Apple bekijkt of het een aantal nieuwe wearables kan ontwikkelen. Volgens het Amerikaanse persagentschap ‘Bloomberg’ gaat het onder meer om een fitnessring, een slimme bril en AirPods met camera’s (codenaam B798). -
Apple stijgt op Wall Street na geruchten over staken autoproject
Apple is dinsdag gestegen op de aandelenbeurzen in New York. Persbureau Bloomberg meldde dat het techconcern uit Cupertino stopt met het jarenlange miljardenproject voor de ontwikkeling van een eigen auto. Veel personeel dat daarbij betrokken was, wordt overgeheveld naar de divisie voor kunstmatige intelligentie (AI) binnen het bedrijf. Opvallend: het aandeel eindigde 0,8 procent hoger. -
-
Elon Musk wil concurrentie aangaan met YouTube: X gaat tv-app lanceren
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
PREMIUM35
Nu Amerika TikTok wil verbieden maakt ook Vlaamse expert zich zorgen: “De app bedreigt onze democratie”
Ofwel verkopen de Chinezen TikTok, ofwel verbiedt de Amerikaanse overheid de hyperpopulaire app. Want, zo vrezen ze, China zou dankzij TikTok zelfs de presidentsverkiezingen kunnen beïnvloeden. Reikt de Chinese invloed echt zó ver? Als Amerika TikTok verbiedt, moeten wij in Europa dan volgen? En waarom mag premier De Croo - 83 volgers voorlopig - dan wel een splinternieuw account hebben als dat allemaal zo gevaarlijk is? -
OpenAI beschuldigt The New York Times van “hacken” ChatGPT
-
Muziek
Geen Taylor Swift of The Weeknd meer: grootste platenfirma van de wereld trekt muziek terug van TikTok
-
1
“Apple verkocht zeker 160.000 exemplaren van nieuwe Vision Pro-bril tijdens lanceerweekend”
Apple zou tussen de 160.000 en 180.000 exemplaren van zijn mixedrealitybril, de zogenaamde Vision Pro, hebben verkocht tijdens het lanceerweekend. Dat beweert Apple-analist Ming-Chi Kuo. De hoogtechnologische bril is voorlopig enkel verkrijgbaar in de Verenigde Staten en heeft een prijskaartje van maar liefst 3.499 dollar (zo’n 3.240 euro). -
6
“Leg de iPhone niet in een zak met rijst”: Apple legt uit wat je wél moet doen als je smartphone nat is
Het is een huis-tuin-en-keukenmiddel dat je bekend in de oren zal klinken. Is je smartphone in het water gevallen, steek die dan een paar uur in droge rijst. Apple verduidelijkt nu dat je dat zeker niet mag doen met een iPhone. Het zou de telefoon namelijk kunnen beschadigen, meldt de techgigant. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerFrancinne Declerque
Ferdinand Engelbeen
Gino De Neef