Dior en Jennifer Lawrence liggen onder vuur met meest recente reclamecampagne

© Instagram/ Dior

De meest recente reclamecampagne van Dior is niet in goede aarde gevallen. Waarom? Het modehuis liet zich helemaal door de Mexicaanse cultuur inspireren, maar het koos daarentegen niet voor een Mexicaans rolmodel als gezicht van de collectie. De beroemde actrice Jennifer Lawrence ging met die eer lopen en dat zint velen niet.

VVA

Jennifer Lawrence en Dior bevinden zich momenteel in het oog van een mediastorm. De reden? De beroemde actrice is het gezicht van de meest recente modecollectie van het bekende modehuis. Op zich is daar natuurlijk niets mis mee. Omdat de collectie echter grotendeels geïnspireerd is op de Mexicaanse cultuur, vinden velen dit compleet misplaatst. Jennifer Lawrence is immers geen Mexicaanse.

De modecollectie is meer specifiek gebaseerd op de populaire 'escaramuza charra', een Mexicaanse rodeosport waarbij een groep van vrouwen dansroutines uitvoert met paarden. Deze kunstvorm met de bijhorende silhouetten, patronen en ontwerpen van de kleding van deze amazones zijn dan ook sterk in de Mexicaanse cultuur verankerd en worden als cultureel erfgoed gezien. Wanneer bepaalde elementen uit een bepaalde cultuur worden overgenomen, wordt er tegenwoordig gesproken over cultural appropriation of culturele toe-eigening.

Ook de uitspraken van Jennifer Lawrence over de collectie wordt door sommigen als incorrect beschouwd. Zo vertelde de actrice hierover het volgende: "Eén van de grootste inspiratiebronnen voor deze collectie zijn de traditionele vrouwelijke ruiters van Mexico. Ik ben echt verheugd dat deze collectie het erfgoed van deze vrouwen viert door een moderne lens."

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer