donderdag 14 december 2017 - Hasselt
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Het station van Hasselt gisteravond. Minister Jambon wil de spoorwegpolitie enkel nog inzetten op perrons en in treinen, niet meer in stations. Serge Minten

Sp.a en ACOD Spoor kanten zich tegen plan van Jambon om spoorwegpolitie uit stations te weren

“Station van Hasselt zal zo enkel onveiliger worden”

HasseltDe socialistische vakbond ACOD Spoor en sp.a kanten zich tegen de plannen van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) om de spoorwegpolitie enkel nog in te zetten op perrons en in treinen, en niet meer in stations. “Dat zal de onveiligheid enkel doen toenemen, zeker in stations zoals Hasselt waar er nu al veel problemen zijn”, zeggen Stefaan T’Jolyn van ACOD Spoor en Ludwig Vandenhove (sp.a), gedeputeerde van Veiligheid.

Timmie VAN DIEPEN

Al weken wordt gediscussieerd over de toekomstige rol van de federale spoorwegpolitie. Die is nu bevoegd voor de stations, perrons, sporen en treinen. Maar als het van minister van Binnenlandse Zaken Jambon afhangt moet een gespecialiseerde dienst als de spoorwegpolitie zich concentreren op het spoor, en niet op de stations. “Een gauwdiefstal in een station is hetzelfde als een gauwdiefstal in een winkelcentrum. Die eerstelijnszorg is geen taak voor een gespecialiseerde dienst, wel voor de lokale politie”, aldus de minister.

Onderbemand

Daar zijn de socialistische vakbond ACOD Spoor en sp.a het niet mee eens. “De lokale politie heeft al genoeg werk. Ze krijgt alsmaar meer taken zonder dat daar extra middelen tegenoverstaan”, zeggen gedeputeerde Vandenhove en vakbondssecretaris T’Jolyn. “Bovendien is ook Securail, de veiligheidsdienst van de NMBS, onderbemand. Voor heel Limburg hebben zij acht mensen, terwijl er over het hele land zeshonderd actief zijn. Ze werken per twee, in shiften van zes uur ’s morgens tot tien uur ’s avonds. Erna is er geen veiligheidspersoneel meer in de Limburgse stations, terwijl er in Hasselt bijvoorbeeld wel nog treinen aankomen tot half één ’s nachts. Zowel de reizigers als het personeel voelen zich daardoor hoe langer hoe onveiliger.”

Zware agressie

In 2013 al vroegen de Hasseltse burgemeester (destijds Hilde Claes van sp.a) en de korpschef van de lokale politie aan de NMBS een verhoogde aanwezigheid van Securail, met 24 uurspermanentie in Hasselt. Die vraag werd afgewezen omdat enkel in de vijf grote steden (Brussel, Luik, Charleroi, Antwerpen en Gent) de klok rond toezicht wordt voorzien. In september van dit jaar herhaalde Limburg de vraag om meer veiligheidsagenten, na nieuwe feiten van agressie. Op zondag 25 juni werd een treinbestuurder zonder duidelijke reden zwaar toegetakeld aan het station van Hasselt. Een dag eerder had een persoon zich met geweld toegang verschaft tot één van de lokalen in het station, een bediende moest naar het ziekenhuis.

Na 22 uur is er geen veiligheidspersoneel meer in het station van Hasselt, terwijl er nog treinen aankomen tot half één Stefaan T’JOLYN (ACOD Spoor) en Ludwig VANDENHOVE (sp.a)

ACOD Spoor verwijt de NMBS ook dat ze door het terugdringen van de dienstverlening zelf de onveiligheid in de hand werkt. “Veel stations zijn tegenwoordig niet meer bemand, waardoor er amper nog sociale controle is. Zo heb ik zelf onlangs gemerkt dat de liftdeuren in het station van Neerpelt besmeurd leken met braaksel, en dat in de lift en tunnel lege drankflessen en bakjes saus lagen. Enkele dagen later was er niets veranderd. En het gaat niet alleen om Neerpelt, maar ook om Bilzen, Tongeren, Leopoldsburg en binnenkort ook Genk en Sint-Truiden.” Zo was er op 8 september nog een zwaar geval van agressie, gericht tegen een personeelslid van de NMBS in Sint-Truiden, bevestigt de lokale politie.

Staking

Het is voorlopig onduidelijk hoe het verder moet met de afdeling van de spoorwegpolitie in Hasselt. Die bestaat uit twaalf mensen (één commissaris, twee hoofdinspecteurs en negen inspecteurs). Zij zijn verantwoordelijk voor heel Limburg. Het overleg over de toekomst van de spoorwegpolitie is nog altijd bezig. Jambon zei eerder dat hij nog maar vijf hoofdentiteiten wil behouden: in Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi. In stations als Hasselt en Leuven zouden enkel nog satellieteenheden overblijven, waardoor over het hele land 100 à 150 mensen van standplaats zouden moeten veranderen. Onder druk van een stakingsaanzegging garandeerde Jambon dat die mensen hun werkplaats kunnen behouden. Al gaat het wel om een uitdoofscenario.

T’Jolyn en Vandenhove hopen dat Jambon overleg zal plegen met de gemeenten en politiezones voor hij zijn plan doorzet. “We blijven erop aandringen dat Limburg zijn deel van het NMBS-veiligheidspersoneel krijgt. Als er een viertal Securailagenten bijkomt kunnen die de klok rond toezien op de veiligheid. Dat zou al veel verbeteren.”

Lees meer

Aangeboden door onze partners

Nieuwe Video's

Nog meer nieuws