Japanse hotelketen ontslaat massaal zijn robots
Een Japanse hotelketen voert een opmerkelijke ontslagronde door: meer dan de helft van de 243 robots moeten weg. Het in 2015 gestarte Henn-na Hotel claimde bij de opening dat robots het mensenwerk konden overnemen. Nu vier jaar later blijkt dat de robots net voor meer, dan voor minder menselijke arbeid zorgen.
Henn-na Hotel klinkt letterlijk ‘vreemd hotel’. De hotelketen haalde het Guinnes Recordboek wegens de allereerste hotels met robots als werknemers. Het eerste filiaal opende in Nagasaki de deuren. Inmiddels zijn er acht vestigingen over heel Japan. Elk hotel heeft zo’n tachtig robots in dienst.
De robots zorgden al snel voor problemen. Een gast die snurkte, werd ‘s nachts in zijn kamer gewekt door de slimme robotassistent. Deze interpreteerde het geronk als een vraag. Bij de uit zijn slaap gehaalde gast ontstond er nog meer ergernis, want de robot bleef de vraag maar herhalen. Het leidde tot boze telefoontjes naar de weinige menselijke medewerkers van Henn-na. Die moesten eveneens tussenkomen wanneer de brede bagagerobots vast kwamen te zitten in de gangen. Ook het inchecken van gasten verliep vaak lang niet vlekkeloos.
De bedrijfsleiding van Henn-na erkent dat het inzetten van robots soms meer een last dan een hulp zijn. Niet alle robots worden vervangen. De dinosaurussen die de hotelgasten verwelkomen blijven behouden. Ook alle menselijke medewerkers blijven aan boord.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Nederlandse man wordt wakker in... mortuarium en belt de politie
-
Spaargids.be
Meer mensen vergeleken hypotheektarieven, tot vorige maand: “Het lijkt erop dat de consument het wat opgeeft”
Steeds meer mensen gebruiken de informatie van Spaargids.be om de tarieven van hypotheekleningen te vergelijken. Sinds begin vorig jaar haalde de gespecialiseerde website in drie maanden de kaap van 300.000 simulaties. Al was er vorige maand wel een trendbreuk. -
KIJK. Amerikaanse vrouw van het vliegtuig gezet nadat ze naar passagiers "vloekt en gromt"
-
-
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
-
Canadees al half jaar slachtoffer van (on)smakelijke grap: pizzaketens blijven continu aan zijn deur leveren
Een goede pizza op zijn tijd: daar houdt toch iedereen van? Wel, de liefde van Justin Rybicki voor het Italiaanse gerecht is inmiddels flink bekoeld. De Canadees beweert slachtoffer te zijn van een slechte grap. Al een half jaar lang worden er pizza's bij hem bezorgd, zonder dat hij die besteld heeft. -
EU verspilt elk jaar drie miljoen ton kippenveren: zouden we ze misschien kunnen opeten?
Europeanen zijn dol op kippenvlees. Dat zien we aan de drie ton veren die er elk jaar overblijven door de productie van kippenvlees. Maar wat gebeurt er eigenlijk met deze veren? De meeste belanden wellicht op de afvalhoop, of worden verbrand, maar eigenlijk kunnen we zo ook opeten – en het is nog lekker ook. -
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
-
KIJK. Beau (30) toont hoe het is om te leven als ‘reus’: “Eens kijken of ik onder de douche pas”
-
Ook het Vrijheidsbeeld beeft door krachtige aardbeving in New York City
-
Andrew laat gewicht vallen en dat komt hem onmiddellijk duur te staan
-
Schipbreukelingen overleven 8 dagen op onbewoond eiland tot vliegtuig hun 'HELP'-bericht op strand ziet
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAnoniem
Katia Mistianes
Yvan Lissens
Christian Deckers
Jürgen Mouton