Tour de France start op 6 juli 2019 op Brusselse Grote Markt

© Photo News

De 106e editie van de Ronde van Frankrijk start op 6 juli 2019 op de Grote Markt van Brussel. Nadien volgt er een etappe over 192 kilometer, met na een passage over de Muur van Geraardsbergen aankomst aan het Koninklijk Paleis in Laken. Dat maakten de organisatoren dinsdagmiddag bekend tijdens een persconferentie op het Museumplein in Brussel, in aanwezigheid van onder meer Brussels burgemeester Philippe Close, schepen van Sport Alain Courtois en wielericoon Eddy Merckx.

Een mooi en gevarieerd parcours met heuvels en kasseistroken, dat in Brussel, Vlaanderen en Wallonië passeert. Zo benadrukte Thierry Gouvenou, de parcoursverantwoordelijke van organisator Amaury Sports Organisation (ASO). Hij verwacht overigens een sprint in de straten van Brussel. “De brede wegen moeten een veilige finale garanderen”, vertelde hij. “Na de start op de Grote Markt gaat het via Molenbeek en Anderlecht naar het Pajottenland. Dan volgen Ninove en Geraardsbergen, met de beklimming van de Kapelmuur en de Bosberg. Vervolgens wordt er richting Wallonië gereden, via Edingen en ‘s-Gravenbrakel wordt er een lus gemaakt in Charleroi om daarna langs de Leeuw van Waterloo, Overijse en Tervuren terug te keren naar Brussel.”<span itemprop="name" content="Tour de France start in Brussel"></span> <span itemprop="description" content="null"></span> <span itemprop="duration" content="56"></span> <span itemprop="thumbnail" content="http://cfvod.kaltura.com/p/1467261/sp/146726100/thumbnail/entry_id/1_sb9rysf0/version/100001"></span> <span itemprop="width" content="568"></span> <span itemprop="height" content="350"></span>

De passage in Sint-Pieters-Woluwe is een huldiging aan Eddy Merckx. De Tour start komend jaar immers in de hoofdstad ter nagedachtenis van de eerste Tourzege van Eddy Merckx. Die zal dan exact vijftig jaar geleden zijn en werd destijds gevierd van op het balkon van het stadhuis voor een volgepakte Grote Markt, wat voor memorabele beelden zorgde. In de Europese hoofdstad mogen ook het Jubelpark en de Europese wijk niet ontbreken, via de kleine ring gaat het tot slot naar Laken.

Tweede etappe

In de tweede etappe wordt er een ploegentijdrit gereden, eveneens met start en aankomst in Brussel. Na de start aan het Koninklijk Paleis in het stadscentrum, volgt er een etappe over 28 kilometer met onder meer een passage aan het Terkamerenbos. Via de brede lanen van de hoofdstad gaat het vervolgens richting het Atomium, waar de aankomststreep ligt.

Het wordt de vijfde Tourstart ooit in ons land. Eerder ging de Tour al van start in Luik (2004 en 2012), Brussel (1958) en Charleroi (1975). 47 etappes werden er al op Belgisch grondgebied georganiseerd. Voor de tweede etappe, met start en aankomst in Brussel, werd er voor een ploegentijdrit gekozen, met als aankomstplaats het Atomium. Opnieuw met een knipoog naar het verleden, daar werd in 1958 immers Le Grand Départ gehouden, ter ere van de wereldtentoonstelling in dat jaar.

<span itemprop="name" content="De Muur van Geraardsbergen in de Tour"></span> <span itemprop="description" content="null"></span> <span itemprop="duration" content="34"></span> <span itemprop="thumbnail" content="http://cfvod.kaltura.com/p/1467261/sp/146726100/thumbnail/entry_id/1_a3ecjzz6/version/100011"></span> <span itemprop="width" content="568"></span> <span itemprop="height" content="350"></span>

Alain Courtois: “Hiervoor moeten we geen stadion zetten”

Na de stadionperikelen en het missen van het EK voetbal in 2020 is de Tourstart de ideale kans voor België om het blazoen weer op te poetsen. “Hiervoor moeten we geen stadion zetten”, vertelde Alain Courtois, als Brussels schepen van Sport ook betrokken bij het Eurostadion, dinsdag tijdens de parcoursvoorstelling.

“Het parcours is het stadion en zelfs als er een buurtweg ligt, mogen we erover rijden. Jullie kennen mijn mening over het stadiondossier en het EK. Ik moet zeggen dat het een enorm drama is voor België. Ik was, ben en blijf geschokt. Nu kunnen we eindelijk nog eens tonen dat ons land in staat is om een mondiaal evenement te organiseren, dat is van 1958 geleden. We moeten ons de vraag stellen of het normaal is dat we daarop zolang hebben moeten wachten. Daarom hebben we ook zo hard gevochten voor deze Tourstart. Het is een uitgelezen kans om op een positieve manier in de actualiteit te komen. Het avontuur begint vandaag.”

© Photo News

Dat het een prijzig avontuur wordt, staat vast. De start van de Tour de France vorige zomer in Düsseldorf kostte de Duitse stad 7,8 miljoen euro. Tegen een kostenpost van 15,9 miljoen euro stond een opbrengst van ongeveer 8 miljoen euro. Vooral voor de beveiliging en verkeersmaatregelen vielen de kosten hoger uit dan voorzien en laat net dat ook twee heikele punten zijn in Brussel. “Vijftien miljoen euro, dat bedrag lijkt mij een beetje hoog. Ik denk dat wij nu nog twee à drie miljoen euro moeten vinden om een mooi evenement te organiseren. We moesten al vijf miljoen betalen om de start te mogen organiseren en dan moeten wij ook een deel bijdragen, dan weet iedereen. Je moet echter niet met cijfers tellen. Wat kost het imago van Brussel?”

© REUTERS

“Niemand kan dat tellen, ook al is dat de realiteit. Overal gaan wij over Brussel lezen. En daarvoor moesten wij hier in deze stad een groot evenement organiseren. We kunnen het imago van onze stad verbeteren. Voor één week zijn we het centrum van de wereld. Met de Tourstart trekken we sporters en toeristen uit de hele wereld aan. Voor de horeca in Brussel ben ik dan ook tevreden. Die mensen lijden momenteel, zij klagen omdat er minder mensen naar Brussel komen. Er zijn reeds 4.500 hotelkamers geboekt, dus de economische return zal groot zijn. Veiligheid is dan weer een van onze grootste zorgen. Met de politie zijn wij voldoende gewapend, denk ik. Daarnaast zijn er op het vlak van infrastructuur in een stad als Brussel veel problemen om een Tourrit te organiseren. Zo was het niet evident om een aankomststrook van 350 meter te vinden.”

Aangeboden door onze partners

HOOFDPUNTEN

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen