23 juli 2018 om 03:00
Henk Algra: Soms zie ik door de borden het verkeer niet meer
Henk Algra
Luister naar

Henk Algra: Soms zie ik door de borden het verkeer niet meer

Hoeveel verkeersborden staan er in Nederland? Ooit noemde iemand het onwaarschijnlijke aantal van een miljoen. Dat lijkt me overdreven, maar in ieder geval telt ons land véél verkeersborden – à ongeveer 200 euro. Iedere gemeente bedenkt tal van regels en voorschriften, die allemaal juridisch onderbouwd en gevisualiseerd moeten worden. Zo wonen wij sinds kort aan een fietsstraat. Niet alleen de fietsstraat wordt nadrukkelijk aangekondigd; aan het begin van alle zijstraten staan weer borden dat díe straten géén fietsstraten zijn. Dat lijkt me logisch: als je een voorrangsweg verlaat, rijd je niet meer op een voorrangsweg. Niet dus: in alle zijstraten staat een bord ‘Einde fietsstraat’. Ze staan vrachtauto’s behoorlijk in de weg. Een chauffeur die de draai niet kon maken, heeft inmiddels zo’n bord eigenhandig verwijderd. Het is er in de zijstraat niet gevaarlijker op geworden.

Ook de stadscentra staan vol met verkeersborden. Voor een mooi historisch pand staan op het smalle trottoir twee grote verkeersborden. Wil je het gebouw vanuit de beste hoek op de foto zetten, dan zie je veel bord en weinig geschiedenis. Zo worden tientallen historische plekken in de steden ontsierd door – vaak vies geworden – metalen borden. Een soort gemeentelijke graffiti. Kan dat niet wat minder? Slechts 10 tot 20 procent van de borden wordt door de verkeersdeelnemers werkelijk gezien. Hoe meer borden, des te minder worden ze gezien. Deze overdaad schaadt en ontsiert.

En dan hebben we het niet eens over tal van onduidelijke onderschriften, die zo ongeveer om hogere wiskunde vragen. ‘Fietsen toegestaan voor 12 uur / na 18 uur/ Op don na 21 uur/ Op zat voor 8 uur/ na 18 uur / Op zondag de gehele dag/ Niet op koopzondagen’. Soms zie ik door de borden het verkeer niet meer. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
nd

Beste studenten! Wat zal ik doen met het woordje 'wuft'? Is dat antiek? Of juist heerlie-de-peerlie?

Ergens heb ik altijd wel geweten dat dit moment zou komen ... de dag, dat je gaat uitburgeren uit je eigen land, je eigen taal. Omdat je ineens ouderwets praat. Volgens sommige twintigers dan, schrijft Hilbrand Rozema.

Ad de Bruijne is hoogleraar ethiek en spiritualiteit aan de Theologische Universiteit Kampen/Utrecht.

De treurige nalatenschap van het christelijke Westen kleurt het huidige conflict tussen Israël en Gaza

'Het vanouds christelijke Westen is mee schuldig aan de huidige tragedie in Gaza. Dat was mijn antwoord toen iemand vroeg waarom ik mij nauwelijks uitlaat over het huidige conflict, schrijft ethicus Ad de Bruijne.

Afbeelding

Na de oorlog was het: zwijgen en vooruit maar weer, het leven hernam zijn loop. Met grote gevolgen

De grootvader van Bart Jan Spruyt werd in de oorlog onder dwang tewerkgesteld in Duitsland. Daar sprak hij na de oorlog nooit meer over. 'Voor mij is hij altijd volstrekt ontoegankelijk gebleven.'

Paul Schenderling

Kun jij als grootgrondbezitters die zwaar onderbetaalde dagloner recht in de ogen aankijken?

Je kunt je een wereld zonder naasten en naastenliefde nauwelijks voorstellen. Toch was dit een groot deel van de wereldgeschiedenis het geval, stelt Paul Schenderling.

Heb je een mening die ons stoort? Dan slepen we gerust de fouten van je voorouders erbij

Lodewijk Asscher wordt nog steeds gepest met de rol van zijn grootvader in de Joodse Raad, signaleert Reina Wiskerke. Wat gebeurt er met de nakomelingen van NSB'ers als de archieven over hen opengaan?

Afbeelding

Op de koffie bij 'filmster' Gerlach van Beinum, de laatste akkerbouwer onder de rook van Amsterdam

Met een documentaire over zijn leven groeit boer Gerlach, de bijzondere akkerbouwer onder de rook van Amsterdam, uit tot een begrip. Maar een echte filmster zal hij nooit worden, merkt columnist Gerard ter Horst.

beeld nd

Ik wil een tegengeluid laten horen: denken aan scheiden hoeft niet het begin van het einde te zijn

De podcast ‘Gebroken Gelofte’ van het Nederlands Dagblad, een podcast over scheiden in christelijk Nederland, heeft flink wat losgemaakt. Is het geen promo voor scheiden? Wordt scheiden zo niet genormaliseerd?

Mijn pake deelt zijn handen en zijn oren, omdat hij zijn leven lang heeft geleerd Jezus te volgen

Zijn pake logenstraft het vooroordeel dat de babyboomer enkel klaagt en profiteert, schrijft Mark de Jager. ‘In het samenwerken voor het goede, vallen kerkelijke en culturele verschillen weg.'

Jan Willem Wits

Waarom het een aderlating is als de lutheranen in Nederland zouden uitsterven

Hoelang houden de kwijnende lutherse gemeenten binnen de Protestantse Kerk het nog vol? Wat zou het betekenen als ze van de Nederlandse aardbodem verdwenen? We kunnen de lutheranen niet missen, vindt Jan-Willem Wits.