Minister Crevits begrijpt onzekerheid beginnende leerkrachten. Vakbonden zijn op hun hoede

© BELGA

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) heeft begrip voor de onzekerheid van startende leerkrachten. Ze wijst erop dat de volgende jaren gemiddeld 6.000 voltijdse jobs per jaar in het basis- en secundair onderwijs moeten worden ingevuld, zowel door de groei van het aantal leerlingen, als door leerkrachten die met pensioen gaan.

De minister reageert daarmee op de oproep van de christelijke onderwijsbond COV voor meer werkzekerheid voor jonge leerkrachten. Het COV klaagt daarbij aan dat vele starters die tijdens de zomermaanden geen voltijdse job vonden, in de loop van het schooljaar deeltijdse opdrachten aan mekaar zullen moeten rijgen. De vakbond pleit onder meer voor het poolen van opdrachten.

Volgens de minister maakte dat voorstel deel uit van het pakket aan maatregelen dat eerder dit jaar aan de sociale partners werd voorgelegd in het kader van het loopbaandebat. “De sociale partners hebben toen zelf gevraagd eerst een studie over de taakbelasting van de leraren uit te voeren. Ze toonden zich wel bereid om los van die studie besprekingen te voeren over de werkzekerheid van startende leraren. Die gesprekken worden binnenkort hervat”, aldus de CD&V-politica.

Ze wijst er nog op dat het basisonderwijs vorig schooljaar 56.909 voltijdse banen telde. Dat waren er ongeveer 2.400 meer dan bij de start van de legislatuur in 2014. Die toename was een gevolg van het gestegen aantal leerlingen. Maar ook door extra investeringen in het onthaalonderwijs en in de begeleiding van leerlingen met specifieke leerbehoeften, kwamen er honderden jobs bij, aldus Crevits.

Socialistische vakbond

Het behoud van de kwaliteit van ons onderwijs en de mogelijkheid om voldoende competente mensen aan te trekken voor het onderwijs, dat zijn twee cruciale punten bovenaan de agenda van de socialistische vakbond ACOD Onderwijs in het komende schooljaar.

“Daarnaast moet er op termijn meer werkzekerheid komen voor de beginnende leraar. Ook moet de opdracht van de leraar tot zijn kerntaak worden teruggebracht”, zegt Raf De Weerdt, algemeen secretaris van ACOD Onderwijs.

Voorts moet er volgens ACOD Onderwijs gemikt worden op “een meer inclusief onderwijs op alle vlakken, zowel wat de sociale achtergrond van de leerling betreft als de mate waarin een leerling zorgnoden heeft”. Andere verzuchtingen: de verhouding tussen onderwijs en digitalisering optimaliseren, de snelheid waarmee alles gebeurt onder controle krijgen en de balans tussen werk en privé herstellen.

Voor de komende weken vreest de Acod-vakbondsman dat door de laattijdige beslissingen er heel wat onrust en onvrede op het terrein zal ontstaan bij de invoering van het ondersteuningsmodel. “Voor de personeelsleden én leerlingen zal pas in de loop van september duidelijk worden wat het voor hen juist betekent”, aldus de socialistische vakbondsman.

“De ambities van de minister reiken verder dan de middelen die ze kan voorzien”, stelt Raf De Weerdt vast. “Wij verwachten dat de minister in het sociaal overleg de vakbonden de nodige ruimte laat voor inbreng in de voorziene decreten. Verder verwachten wij dat de minister op korte termijn met ons een cao afsluit. We hebben onze eisen beperkt, maar dit wil niet zeggen dat er geen spoed moet worden gezet achter de uitwerking.”

Christelijke COC

De christelijke onderwijsvakbond COC verwacht een signaal van de Vlaamse regering bij de opmaak van de begroting in september. Dat zegt Koen Van Kerkhoven, secretaris-generaal van de vakbond COC, naar aanleiding van het nieuwe schooljaar aan Belga. “De Vlaamse regering zal kleur moeten bekennen over het vrijmaken van de nodige middelen voor het onderwijs.”

“De Vlaamse regering keurde vlak voor het zomerreces heel wat dossiers goed waarover de onderhandelingen moeten worden opgestart”, aldus Van Kerkhoven. “Dat gaat van het opstellen van de eindtermen tot de hervorming van lerarenopleiding, van de inspectie, van het volwassenenonderwijs, van het deeltijds kunstonderwijs, maar ook de bestuurlijke schaalvergroting maakt er deel van uit.”

De vakbonden kijken het meest uit naar de stappen die zullen gezet worden in het loopbaandebat. “Komen er maatregelen om goede mensen te kunnen blijven aantrekken in het onderwijs en om te beletten dat beginnende onderwijsmensen uitstromen? Komen er maatregelen voor alle onderwijsmensen om het werk terug werkbaar te maken en burn-outs te voorkomen?”

De vakbond wijst erop dat de maatschappij het onderwijs ook overbevraagt, waardoor de school steeds meer opdrachten krijgt toegewezen, terwijl het aantal middelen vermindert. Voorts wegen problemen als steeds grotere lesgroepen op de onderwijskwaliteit. Ook komt de combinatie van arbeid en vrije tijd onder druk en is er de versnippering van opdrachten over meerdere vestigingsplaatsen.

Het COC richt zich met zijn verzuchtingen niet alleen tot de Vlaamse regering, ook de federale regering moet overtuigd worden “om geen maatregelen te nemen die een negatieve weerslag hebben op bijvoorbeeld de pensioenen in het onderwijs”.

Op lange termijn mikt COC op een opwaardering van de maatschappelijke status van het onderwijspersoneel.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen