Baggeren voor aanleg Scheldetunnel begonnen: liefst 1,3 miljoen kubieke meter grond moet het water uit

Antwerpen -

In de Schelde ter hoogte van de toekomstige tunnel is gestart met baggerwerken voor de aanleg van een tijdelijke vaargeul. Tegelijkertijd is op Linkeroever het uitgraven van de derde en laatste bouwkuip voor de toegang naar de tunnel bezig.

Patrick Van de Perre

Voor de aanleg van de tijdelijke vaargeul in de Schelde moet in totaal maar liefst 1,3 miljoen kubieke meter grond gebaggerd worden. “Daarvan bestaat zo’n 200.000 kubieke meter uit vervuild slib. Het zijn vooral minerale oliën en zware metalen die in het slib zitten”, zegt Maarten Pombreu, projectleider ‘Scheldetunnel Linkeroever’ bij Lantis.

De aanleg van een tijdelijke vaargeul is noodzakelijk om het scheepvaartverkeer tijdens de werkzaamheden te garanderen. Door het baggeren wordt de tijdelijke geul opgeschoven en versmald van 180 meter naar 80 meter. “Op die manier wordt er op de Schelde plaats gemaakt voor een zogenaamde zinksleuf. Daarin worden vanaf volgend jaar de acht tunnelelementen gefaseerd afgezonken om de verbinding tussen de beide Scheldeoevers te maken”, vervolgt Maarten Pombreu.

Nieuwe en verhoogde dijk

Op Linkeroever, op de werf van de Scheldetunnel, is ondertussen ook gestart met het uitgraven van de derde en laatste bouwkuip. Op die plek tussen het knooppunt Sint-Anna en de in aanbouw zijnde monding van de tunnel komt de toegang naar de Scheldeoeververbinding.

Eerst wordt de met PFAS vervuilde grondlaag afgegraven en afgevoerd naar reinigingscentra. Nadien graaft de aannemer de propere grond uit. “Er blijft nog zo’n 195.000 kubieke meter grond over die we uitgraven om de aansluitingen te bouwen. Als deze graafwerken afgerond zijn, zullen we op Linkeroever ruim 1 miljoen kubieke meter grond hebben uitgegraven voor de nieuwe toerit naar de tunnel”, zegt Maarten Pombreu.

Het uitgegraven zand wordt met vrachtwagens op binnenschepen afgevoerd.© Jan Van der Perre

Dit voorjaar wordt op Linkeroever ook het deel van de nieuwe Scheldedijk bovenop de tunnel gebouwd. “We leggen en verhogen de nieuwe dijk. Die verhoging van de dijk past in het Sigmaplan en beschermt Linkeroever tegen overstromingen van de rivier. We verwachten de nieuwe dijk tegen het einde van komende zomer klaar te hebben.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Oosterweel