Stop het ‘geschiphol’
Ooit was hij een gevierd minister van Milieu, Pieter Winsemius. Als VVD’er baarde hij opzien in de periode van Lubbers-I (1982-1986). Winsemius (75) stond aan de wieg van belangrijke milieuwetgeving, zoals de milieu-effectrapportage. Voor het eerst werd vastgelegd dat bij het bouwen van grote infrastructurele projecten de schade aan het milieu moest worden afgewogen en verwerkt in overheidsbesluiten.
Diezelfde Winsemius lijkt nu een nieuw werkwoord te lanceren dat kans maakt op het ‘woord van het jaar’ dat over enkele maanden door de taalkundigen wordt uitverkozen. Het gaat om het werkwoord ‘schiphollen’ en dan vooral de passieve vorm ervan. ‘Iemand wordt geschiphold’, wat zoveel betekent dat je op je klompen aanvoelt dat je als burger door de overheid wordt genept. Die overheid heeft, met een bijzondere berekening van geluidsniveaus van vliegtuigen, geconcludeerd dat de luchthaven Schiphol weer verder mag groeien. De berekeningen laten immers zien dat het reuze meevalt met de geluidsoverlast van de dalende en stijgende vliegtuigen.
Winsemius hekelt die ‘theoretische berekeningen’ waarbij steevast gunstige uitkomsten uit de bus rollen omdat het toestel, in zijn beeldspraak, op een wiel en achterstevoren toch weer voldoet aan de strengste geluidsnorm. Met die schijnzekerheid kan de machtige lobby van mainport Schiphol/KLM onverdroten voort op de oude route van meer, meer, meer.
Het nadeel van deze methode is dat de burger zich niet serieus genomen voelt en afhaakt. Democratisch gezien is dat een gevaarlijke koers. De argwanende burgers van actiegroep HoogOverijssel, behept met een goede dosis boerenverstand plus de nodige ingenieurskennis, hebben deze week een klinkende overwinning geboekt. Leon Adegeest toonde aan dat de overheidscijfers over de verwachte geluidsoverlast bij luchthaven Lelystad ‘totaal onrealistisch’ zijn.
Met schaamrood op de kaken moest staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) deze week toegeven dat in haar berekeningen ‘enkele onvolkomenheden’ zijn geconstateerd. Voor Lelystad Airport, dat in 2019 vakantievluchten van Schiphol moet overnemen, wordt de geluidsoverlast opnieuw berekend. Donderdag maakte ze bekend dat óók de cijfers die aantonen dat Schiphol mag doorgroeien, weer tegen het licht worden gehouden. Voor de Kamer moet deze ontwikkeling aanleiding zijn de nieuwe bewindspersoon meteen de nieren te proeven. Is minister Cora van Nieuwenhuizen – zij wordt het hoogstwaarschijnlijk – bereid een eind te maken aan het ‘geschiphol’? Ten diepste is dat een daad van burgerfatsoen.
de mening van het Nederlands Dagblad