Waar blijft die prijzenslag tussen supermarkten?
Utrecht
Hij had zelf ook verwacht dat Albert Heijn direct zou reageren op de prijsverlagingen die Jumbo drie weken geleden doorvoerde. ‘Maar dat is niet gebeurd’, constateert Alwin van der Velden, die met zijn bedrijf Superscanner de prijzen in supermarkten bijhoudt. ‘Het is nog stil.’
‘In principe volgen de supermarkten elkaar op de voet’, zegt Van der Velden. Zij kunnen binnen een of twee dagen meegaan in prijsverlagingen van de concurrent. ‘Maar bij Albert Heijn is dat nog niet het geval.’
Ook retaildeskundige Paul Moers dacht twee weken geleden dat Albert Heijn direct zou terugslaan. Maar hij ziet nu dat het ‘vrij rustig’ blijft in supermarktland. Hij wijst er wel op dat Albert Heijn deze week ineens is begonnen met de ‘hamsterweken’. ‘Dat doen ze niet voor niks. Ze houden hun kruit nog even droog en kijken wat er met hun marktaandeel gebeurt. Als ze klanten verliezen, moeten ze wel bewegen.’
Kan een prijzenslag ook uitblijven? ‘Dat Albert Heijn zo beheerst reageert, doet vermoeden dat het wel eens met een sisser kan aflopen’, reageert Moers. ‘Er is ook geen noodzaak voor een prijzenslag. In 2003 was dat wel het geval. Toen verloor Albert Heijn marktaandeel door de boekhoudfraude bij moederbedrijf Ahold en door de grote prijsverschillen met andere supermarkten. Maar de meeste supers draaien nu fantastisch. Bovendien behoren Nederlandse supermarkten tot de goedkoopste van Europa. Waarom zou je de winstmarge verder verlagen?’
Van der Velden van Superscanner wil nog niet concluderen dat de prijzenslag niet van de grond komt. Bij A-merken zijn de prijsverschillen tussen Jumbo en Albert Heijn zijn niet zo groot, maar bij een aantal veel verkochte huismerkproducten wel. ‘Het zou mij verbazen als Albert Heijn dat laat bestaan.’