2024 was recordjaar voor files op de Vlaamse snelwegen, november zwaarste filemaand ooit
Het lopende jaar 2024 heeft nu al het record te pakken van de zwaarste files op de Vlaamse snelwegen. Dat meldt het Vlaams Verkeerscentrum. Van de afgelopen 11 maanden werd in 9 het maandrecord gebroken. Afgelopen november was zelfs de zwaarste filemaand sinds het begin van de tellingen in 2010. Het vorige filerecord dateerde uit 2023.
Het stond in de sterren geschreven: 2024 veegt 2023 van de tabellen, na filerecords in februari, maart, april, mei, juli, augustus, september, oktober en november. "De cijfers van voor corona zijn voor bijna elke maand verbroken", zegt VRT NWS-verkeersexpert Hajo Beeckman in De Ochtend.
Op een gemiddelde werkdag in november stond 206 kilometer file, ook dat is een record. De vorige recordmaand qua filedruk was mei 2024, maar in november nam die nog eens met 6 procent toe.
BELUISTER - "Wij Belgen verplaatsen ons graag met de auto"
Achter de ongeziene filedrukte zit een combinatie van factoren. Zo rijdt er wel nog steeds iets minder verkeer dan voor de coronacrisis, maar blijft het Vlaamse wegennetwerk verzadigd, zeker rond Brussel en Antwerpen.
De vele regen is ook een van de factoren. "Het was een heel nat jaar", zegt Beeckman. "En dat zie je ook in de cijfers. De regen veroorzaakt 40 à 50 procent extra file."
Stoorzenders
Daarbovenop komen dan nog eens een aantal stoorzenders die de files nog langer maken. Zo vonden er ontzettend veel incidenten plaats. Het Vlaams Verkeerscentrum turfde gemiddeld 27 van die zogenaamde hinderongevallen de afgelopen maand, ook dat is een record. Zo waren er op woensdagavond 13 november bijvoorbeeld 2 kettingbotsingen op de E19 richting Breda.
En dan heb je ook nog de vele werken in het land. "We hebben de laatste jaren veel gewerkt aan wegen", zegt Beeckman. "En nu begint er een renovatieronde van bruggen en tunnels. Die werken zullen nog jaren duren. En daar komen nog 2 zaken bovenop: de bouw van de Oosterweelverbinding en - als de Vlaamse overheid het voor elkaar krijgt - de optimalisatie van de Ring rond Brussel."
"Die werken zullen dus ook de komende jaren structureel bijdragen aan stevige file. Ik vrees dat we, als we minder file willen, moeten hopen op een droog jaar. Maar dat is dan natuurlijk niet goed voor andere sectoren", besluit Beeckman.