Direct naar artikelinhoud
Verkeersveiligheid

Bijna 9.000 handtekeningen voor heraanleg dodelijk kruispunt in Oostakker

Het kruispunt van de Orchideestraat en Antwerpsesteenweg waar Nikita Everaerts werd doodgereden.Beeld Wouter Van Vooren

Bijna 9.000 mensen hebben een petitie getekend tegen het dodelijke kruispunt waar maandag de 16-jarige Nikita Everaert om het leven is gekomen. De online petitie dringt bij het Vlaams Gewest en de stad Gent aan op de heraanleg van de verkeersknoop, een van de 22 zwarte punten in Vlaanderen. 

De petitie op online-platform Avaaz.org is maandag gestart nadat een vrachtwagen de 16-jarige fietser dodelijk raakte in Oostakker, deelgemeente van Gent. De jonge fietser reed volledig volgens de regels en nam een groen verkeerslicht in acht. Toch werd ze aangereden door de vrachtwagen. De politie trok het rijbewijs van de bestuurder in. Maar de verontwaardiging over het ongeval bleef. "Je krijgt een kind niet uitgelegd dat het bij groen licht auto's kan tegenkomen", vindt de Gentse Fietsersbond.

'Het verdriet en de woede zit diep. Er is duidelijk een draagvlak voor een koerswijziging in het beleid'
Gentse Fietsersbond

Het bewuste punt staat al sinds 2002 op de zwarte lijst van dodelijke kruispunten in Vlaanderen. Toch greep de Vlaamse regering - bevoegd voor de inrichting - niet in om de risico's voor fietsers weg te werken. Na het ongeval beloofde minister Weyts 20 miljoen uit te trekken om gelijkaardige punten aan te pakken en de druk op te voeren wanneer onderhandelingen met lokale besturen - of rond onteigeningen - voor vertraging zorgen.

Lees de getuigenis van ouders van verongelukte kinderen: "Dit moet ophouden" (+)

Maar dat volstaan niet voor de Fietsersbond. "Het verdriet en de woede zit diep. Er is duidelijk een draagvlak voor een koerswijziging in het beleid." Omdat de nodige herinrichting op zich laat wachten, vraagt de organisatie om in heel Vlaanderen verkeerslichten onmiddellijk aan te passen om gelijkaardige ongevallen te vermijden. "Er is maar één hoofdzaak als je mensen tot de fiets wil verleiden: veilige fietspaden op korte termijn", besluit de Fietsersbond.