Nog geen 10.000: elektrische auto’s blijven marginaal verschijnsel op Belgische wegen
Elektrische wagens zitten in de lift, maar blijven een marginaal verschijnsel op de Belgische wegen. Op 1 augustus reden er 9.244 elektrische personenwagens rond in ons land. Dat blijkt uit cijfers van het Belgisch statistiekbureau Statbel over het Belgisch wagenpark.
Het gaat wel om een forse stijging (41,1 procent) tegenover de 6.552 elektrische auto’s uit 2017. Het aantal hybrides (elektriciteit-benzine) steeg met 39 procent. België telt nu 81.107 hybrides van het type elektriciteit-benzine en 5.905 van het type elektriciteit-diesel. De benzine-hybrides zijn goed voor 1,39 procent van het wagenpark, een verviervoudiging sinds 2014. Met de diesel-hybrides erbij is er 1,49 procent aandeel.
Op het totale wagenpark blijft het aandeel van die groenere wagens dus zeer klein. Op 1 augustus stonden er exact 5.853.782 personenwagens geregistreerd, een stijging op een jaar tijd van 1,2 procent. Dat geeft net als vorig jaar 1,96 inwoners per auto.
Diesel blijft terrein verliezen
Ook de trend van de diesel die terrein verliest aan de benzinewagens zet zich voort. Op een jaar tijd kwamen er 7,9 procent auto’s met benzinemotor bij, terwijl de diesels met 4,4 verder daalden (na -2,5 procent in 2017).
De dieselwagens blijven door de vorige jaren - toen diesel bijvoorbeeld goedkoper was dan benzine - wel in de meerderheid: bijna 3,2 miljoen dieselpersonenwagens tegenover 2,5 miljoen benzines. “Tegenover 2014 daalde het aantal dieselwagens met zo’n 260.000 stuks, terwijl het aantal benzinewagens steeg met 490.000", meldt Statbel.
Inclusief bussen, vrachtwagens, bestelwagens, vrachtwagens, ... zijn er 7,04 miljoen voertuigen. Daar komen dan nog 490.495 motor-rijwielen bij.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Europese primeur: waterstof tanken bij Colruyt
-
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
De elektrische auto heeft stroom nodig en véél. Maar hoe gaat dat met het nakende tekort?
Niet alleen de kostprijs blijkt een struikelsteen voor de elektrische auto. Ook doemberichten rond nakend stroomtekort doen 'de wagen van de toekomst' meer kwaad dan goed. Want hoe elektrisch rijden als de stroom dreigt uit te vallen? -
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
-
Auto's worden steeds langer: zelfs tot 5 meter
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
161 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRoger Boxberger
Freddy De Vos
Hendrik Patyn
Gerd Peeters
Hugo Van Haevre