© AP

McDonald’s en Burger King strijden om Belgische markt

Fastfoodketen McDonald’s wil de komende vijf jaar veertig nieuwe vestigingen bouwen in België. Concurrent Burger King gaat voor vijftig nieuwe restaurants. “De twee concurrenten hebben de eindstrijd ingezet. Wie nú doorgroeit, wint het pleit”, zegt retailexpert Pierre-Alexandre Billiet.

tlb

De Amerikaanse hamburgerketen McDonald’s opende exact veertig jaar geleden zijn eerste Belgische vestiging, aan de Beurs in Brussel. Gisteren kondigde het aan dat het de komende vijf jaar veertig nieuwe vestigingen wil openen. “We willen van 80 naar 120 restaurants”, zegt Stephan De Brouwer, algemeen directeur bij McDonald’s België. “Dat zal gepaard gaan met tweeduizend nieuwe jobs.”

Maar hoe realistisch zijn die groeiplannen? “Er is nog plaats”, zegt De Brouwer. “Zelfs als we aan 120 restaurants komen, is dat maar één vestiging per honderdduizend Belgen. In al onze buurlanden is dat één restaurant per veertigduizend inwoners.”

België is altijd al een geval apart geweest voor McDonald’s. Toen het hier in 1978 begon, was er al zeven jaar lang een Belgische tegenhanger het gras van voor hun voeten aan het wegmaaien: Quick, met z’n restaurants op de parkings van GB-supermarkten. Hetzelfde principe, maar ‘Belgischer’: meer sauzen, behalve frisdrank ook bier op de drankkaart en vlees dat in vet werd gebakken, niet ‘droog’ op de bakplaat. Quick nam de leiding en heeft die sindsdien (nog) niet afgegeven: het telt 86 vestigingen, McDonald’s maar tachtig. Maar daar wil het dus verandering in brengen.

“Dat is logisch”, zegt Pierre-Alexandre Billiet, marketingdocent en hoofdredacteur van het retailmagazine Gondola. “De tijd is er rijp voor: op dit moment is het een dubbeltje op zijn kant tussen de twee grote spelers. Wie nu doorgroeit en het uitgebreidste netwerk heeft om zijn klanten te bereiken, wint het pleit.”

Gezondheidshype

Quick werd in 2016 overgenomen door het investeringsfonds Kharis Capital, de hoofdfranchisehouder van Burger King. En ook dat plant een enorme uitbreiding in België.

“We hebben 86 Quicks. Die willen we houden. Er zijn ook al zeven Burger Kings”, zegt Ariane Goossens namens Burger Brands Belgium, dat alle Quick- en Burger Kingrestaurants beheert. “De komende vijf jaar willen we vijftig nieuwe Burger Kings openen.”

“Ze zullen elkaar pijn doen”, zegt Billiet. “De strijd zal ten koste gaan van elkaar, van de kleinere frituren en kleinere hamburgerketens. En hoe tegenstrijdig het ook lijkt: de fastfoodketens doen hun voordeel met onze huidige gezondheidshype. Omdat we allemaal van onszelf denken dat we goed bezig zijn en heel gezond eten, geven we makkelijker toe aan een vettige, ongezonde hap. En dus gaan we vaker dan vroeger fastfood eten.”